عنوان پایاننامه
رابطه ادراک والدینی با باورهای دینی :نقش واسطه ای تفکر انتقادی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72653;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2405;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72653;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2405
- تاریخ دفاع
- ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهدی مرادی
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده: هدف پژوهش حاضر "تعیین رابط? ادراک والدینی با باورهای دینی به واسط? تفکر انتقادی" در بین دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه شهر خرمدره با مقطع سنی 15تا 17 سال می باشد. به همین منظور 162 دانش آموز پایه دوم دبیرستان، با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان دبیرستان های دولتی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس ادراک از والدین ( POPS؛ گرولینک و همکاران، 1997)، مقیاس باور پسا انتقادی(PCBS ؛ دیورز، فونتین و هاتسبوت، 2000) و سیاهه تمایلات تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI ؛ پیترفشیون، نورن فشیون وگیانکارلو،2001) استفاده شد. یافته های حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که اثر غیر مستقیم تمام مسیرهای مؤلفه های ادراک والدینی بر روی باور دینی پرسشگری دینی ( دین داری) در مقایسه با اثر مستقیم آن ها افزایش داشته، در صورتی که این حالت در مورد باوردینی نقد ظاهری ( دین دار نبودن)کاهش داشته است. به این ترتیب، نقش واسطه ای تفکر انتقادی در رابط? میان مؤلفه های ادراک والدینی و باورهای دینی تأیید شد. واژه های کلیدی: ادراک والدینی، تمایل تفکر انتقادی، باورهای دینی، تحلیل مسیر
- Abstract
- Abstract: The aim of this study was to "determine the relationship between parental perception with religious beliefs through the critical thinking" among students in secondary schools in the city Khoramdareh with ages 15 to 17 years. For this purpose, 162 high school pupils, with multistage cluster sampling were selected among public high schools. To collect data, the scale of perception of parents (POPS; Grolnick et al., 1997), Post-Critical Belief Scale (PCBS; Duriez, Fontaine and Hutsebaut, 2000) and California critical thinking dispositions inventory (CCTDI; Peter Facione, Noren Facione and Giancarlo, 2001 ) were used. The results of path analysis showed that the indirect effect of all routes of the perception of parents components on questioning religious belief (religious) compared with the direct effect was increased, while this position about External critique religious belief (not religious) have fallen. Thus, the mediating role of critical thinking in understanding the relationship between perception of parents and religious beliefs components was confirmed. Keywords: parental perception, critical thinking dispositions, religious beliefs, path analysis