بررسی اثر همخوانی شخصیت برند با مصرف کننده، بر رفتارهای پس از خرید مصرف کننده (وفاداری،اعتماد و رضایت) در رستوران های لوکس شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79963;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79963
- تاریخ دفاع
- ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- نازنین خاکساری
- استاد راهنما
- امیر خانلری
- چکیده
- امروزه با افزایش تعداد روز افزون رستوران ها در شهر تهران ،رقابت شدیدی بین آنها برای جلب و نگهداشت مشتریان ایجاد شده است.داشتن یک برند قوی و متمایز از دیگران یک مزیت رقابتی محسوب می شود که به آسانی قابل تقلید نیست.شخصیت برند از این جهت قابل توجه است که افراد برندهایی را انتخاب می کنند که با شخصیت واقعی خود یا شخصیت ایده آل شان مطابقت داشته باشد زیرا افراد بویسله مصرف کالا و خدمات می خواهند شخصیت خودشان را ابراز کنند این مقوله در مورد کالاهای لوکس با شدت بیشتری قابل مشاهده است از این رو ما رستورانهای لوکس را برای انجام این تحقیق انتخاب شده است.هدف تحقیق بررسی اثر میزان همخوانی شخصیت برند و مصرف کننده بر روی اعتماد ،وفاداری،رضایت مشتری می باشد زیرا اعتماد ،رضایت و وفاداری به برند از دلایل اصلی نگهداشت مشتری است و مزیت رقابتی برای برند محسوب می شود.در این پژوهش از روش های آمار توصیفی جهت توصیف جامعه شناختی پاسخ گویان و از روش های استنباطی آماری آزمون معادلات ساختاری ،جهت تحلیل روابط استفاده شده است. جهت تجزیه تحلیل کمی داده های تحقیق از نرم افزارهای SPSSوLISREL میان متغییرها استفاده شده است.نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که همخوانی شخصیت برند و مصرف کننده بر روی رفتارهای پس از خرید مشتری شامل رضایت ،اعتماد و وفاداری اثر مثبت دارد و هرچه این همخوانی بیشتر باشد رضایت و اعتماد به برند افزایش خواهد یافت که این سبب افزایش وفاداری خواهد شد .وفاداری نسبت به برند هم شامل وفاداری رفتاری شناختی و احساسی بود که هم تبلیغات دهان به دهان مشتری و هم بازگش مجدد او را مورد بررسی قرار داد.
- Abstract
- Nowadays, intensive competition appears for attracting and maintaining costumers by increasing the number of restaurants in Tehran. Having a strong brand becomes a great competitive advantage that cannot imitate simply. One of the way to have a different brand from others that most of the business owners do not have enough knowledge about it, is brand personality. They do not know that if they do not design and manage the brand personality, it would form automatically by company's action and marketing activities over the time.one of the importance of brand personality is that people choose brands that have congruency with owns real or ideal personality because they can express themselves by consuming goods and services. This topics reveals strongly in luxurious goods and services. In this regard we choose luxurious restaurants for evaluation in this research. The objective of this research is investigation the effect of congruency between brand and consumer personality on trust, loyalty and satisfaction of customer for the reason that trust, loyalty and satisfaction of the Descriptive brand help to retention of customers and create the competitive advantage.les of respondents and inferential statistics statistics is used to describing demographic variabis used to analyze the relations between variables. For analyzing data, LISREL and SPSS software is used in this research. The results of this research show that congruency between r personality have positive effect on satisfaction, trust and brand personality and consumeloyalty. Increasing this congruency causes trust and satisfaction of brand that create loyalty of customers. Loyalty to brand consists of Cognitive Loyalty, affective loyalty and behavioral loyalty that show return of customers and word of mouth.