بررسی عوامل کلیدی موفقیت دانشگاه تهران درتقویت شرکت های دانش بنیان گردشگری
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77809;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77809
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- فوأد معماریان
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- با در نظر گرفتن این که اعتلای صنعتی و اقتصادی هر جامعه مرهون تحقیقات علمی و سازمان یافته است با توجه به نقش مهمی که فرآیند تجاریسازی در این میان ایفا می کند به همین جهت در این تحقیق کیفی سعی گردیده است با توجه به علل و مشکلات موجود در صنعت گردشگری به نقش دانشگاه تهران در رفع معضل نظام آموزشی و پژوهشی گردشگری در کشور، تربیت نیروهای آموزش دیده و متخصص و در نهایت تشکیل شرکت دانش بنیان، بمنظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور و تحقق اهداف علمی و اقتصادی که همان تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه (R&D) است پرداخته شود. در این تحقیق به بخشی از بررسی مفاهیم، فرآیندها و مدل های تجاریسازیسازی دانش در دنیا و کارهای موثری که در دانشگاههای معتبر دنیا رخ داده، پرداخته شده است، سبک مکانیزم قابل استفاده در دانشگاه تهران از روش تحقیق کیفی پیمایشی اکتشافی و تجزیه و تحلیل آن بوسیله تحلیل تم (Theme Analysis) بدست آمده و این کار از طریق انجام مصاحبه با مدیران آژانسهای معتبر و تور اپراتورها، مدیران و کارشناسان باسابقه شاغل در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و افراد دارای تجربه دانشگاهی که سابقه تدریس، تحقیق و تالیف کتاب و مقاله در این حوزه را دارند صورت گرفته است. نتایج حاصل از مصاحبه ها در قالب کُدگذاری اولیه، کُدگذاری ثانویه و شکل دهی مفهومی به قرار زیر است: بررسی برند دانشگاه تهران، توانمندیهای دانشگاه تهران در حوزه آموزشی، حوزه تحقیق (پژوهش ومشاوره)، انجام مطالعات کمی و کیفی بویژه آماری، تعامل دانشگاه تهران با صنعت و ضرورت تجاریسازی دانش بویژه در حوزه عملیاتی و اجرایی برای توسعه و ارتقای کشور، حل مسائل جامعه، تولید علم بومی، ایجاد ارزش افزوده برای جامعه و استقلال مالی کشور، تدوین قوانین و آیین نامههای مشوق تجاری سازی، مباحث مربوط به تجارت الکترونیک، تبلیغات و بازاریابی، سرمایهگذاری خارجی و بازار سرمایه، برندسازی برای گردشگری کشور بخصوص در حوزه علمی، ایجاد تاسیسات زیربنایی و توجه به شرایط کلی جامعه.
- Abstract
- Since economic and industrial prosperity depends on the organized and scientific research, and with regard to the importance of the commercialization process in such prosperity, this qualitative study attempts to identify problems and their reasons in tourism industry. The paper also considers the role of Tehran University in overcoming the country's research and education system difficulties, as well as training skilled and expert human resources. Ultimately, it concentrates on establishment of the knowledgebased companies in order to achieve synergy and wealth, knowledge-based economic development and realization of commercialization of the R&D. In this research, some concepts, process and knowledge commercialization models as well as great developments happened in authentic universities of the world have been studied. The mechanism for applying qualitative and survey studies and their analysis in Tehran University have been considered using the theme analysis method. The study has been conducted using interview with authentic agencies managers, tour operators, experienced managers and experts employed in Cultural Heritage, Handcraft and Tourism Organization and university professors with research and authorship experiences. The results of the interviews were coded in primary and secondary coding forms and conceptualized as follows: Review of Tehran University brand, Tehran University's capabilities in education, research field (research and consulting), qualitative and quantitative and specially statistical studies, Tehran University's interaction with industry, necessity of knowledge commercialization, specifically in executive and operational areas in order for development and promotion of the country, solving the social problems, production of indigenous knowledge, providing the society with the added value and the country with financial independence, compiling rules and regulations and commercialization incentives, e-commerce issues, advertising and marketing, foreign investment and capital markets, branding for tourism specially in the science field, creating infrastructures and considering general conditions of the society. Keywords: Knowledge commercialization, Tehran University, Theme analysis, Knowledge-based, Academic company for strategic planning, Foreign investment.