بررسی شاخصهای مدیریت بازاریابی مقصدبرتعدیل فصلی بودن گردشگری بامطالعه ی موردی شهرلاهیجان
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73632;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73632
- تاریخ دفاع
- ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- آرمین رفعتی کوره کابیجاری
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- یکی از کارکردهای اصلی مدیریت بازاریابی مقصد به عنوان یکی از اساسی ترین مولفه های سیستم صنعت گردشگری، ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا است. کاهش سطح تقاضا و در پی آن عدم استفاده از تاسیسات و تسهیلات گردشگری در فصل هایی از سال، یکی از عمده ترین چالش های مدیران مقاصد است که با عنوان فصلی بودن از آن یاد می شود. شهر لاهیجان به عنوان یک مقصد گردشگری به دلیل عواملی از جمله شرایط اقلیمی، در فصول پاییز و زمستان(فصل غیر اوج گردشگری) با این پدیده مواجه است. این پژوهش به دنبال ارائه ی راهکارهایی برای کاهش پدیده ی فصلی بودن در شهر لاهیجان با استفاده از شاخص های بازاریابی است. بدین منظور محقق در پی ارائه ی مدل بازاریابی مقصد "کراچ و ریچی" و ترکیب آن با آمیخته ی بازاریابی خدمات(7 پی)، به تدوین مدلی مفهومی می پردازد و برای هر یک اجزای مدل، شاخص های پیشنهادی از تحقیقات مشابه داخلی و خارجی استخراج می کند. به منظور تعیین میزان تاثیرگذاری شاخص ها بر افزایش تقاضا در فصول غیر اوج، پرسشنامه ای حاوی شاخص های مذکور میان(396) نفر از گردشگران و کارشناسان گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توزیع شد. برای انتخاب اعضای نمونه از روش نمونه گیری کوکران و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی،آمار ناپارامتریک(فریدمن) و مدل سازی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار spls , spss استفاده شد. بر اساس این پژوهش مهمترین شاخص های مدیریت بازاریابی مقصد که میتواند بر پدیده فصلی بودن تاثیر بگذارد به ترتیب اولویت در این پژوهش قیمت، محصول، توزیع، پیشبرد فروش، فرایند، افراد یا شواهد فیزیکی می باشد.
- Abstract
- One of the main functions destination marketing management system as one of the fundamental components of the tourism industry, to create a balance between supply and demand. Lahijan city as a tourist destination because of factors including climatic conditions in autumn and winter (off-peak season tourism) is faced with the phenomenon of seasonality. This research seeks to provide solutions to reduce the phenomenon of seasonality in Lahijan city marketing indicators. The researchers sought to provide destination marketing model "Karachi and Ritchie" and combine it with the mix of marketing services (7 P), to develop a conceptual model. In order to determine the effectiveness of measures to increase demand in the off-peak seasons, a questionnaire containing the above-mentioned indicators (396) of tourists and tourism experts, Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization were distributed. To elect members of the Cochrane sampling and data analysis, descriptive statistics, nonparametric statistics (Friedman) and structural equation modeling software utilizes Spls, Spss were used .According to the study, the most important destination marketing management indicators that can affect the seasonal phenomenon in order of preference in this study, price, product, place, sales promotion, process, people, physical evidence. Keywords: Tourism destination, marketing, seasonality, marketing mix