واسازی/بازسازی هویت در داستان های کوتاه برگزیده تالار خونین و داستان های دیگر اثر آنجلا کارتر
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1933;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74533;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1933;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74533
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- ابوالفضل محمدی
- استاد راهنما
- زهره رامین
- چکیده
- اتاق خونین و داستان¬های دیگر، بازنویسی فمینیستی¬ای از فرم پدرسالارانه قصه¬های پریاست. این اثر مجموعه¬ای از داستان¬های کوتاه نوشته آنجلا کارتر (42 – 1940)، رمان¬نویس، داستان¬کوتاه نویس و خبرنگار انگلیسی است که بیشتر بخاطر آثار فمینیستی، رئالیست جادویی و پیکارسک خود شهرت دارد. این پایان¬نامه با بررسی چهار قصه پریان پست مدرن «اتاق خونین»، «بانوی خانه عشق»، «آلیس گرگ» و «گرگ¬نما»، قصد دارد آن¬ها را مقایسه کرده و بر خلاف نظریه واسازی ژاک دریدا مبنی بر اینکه «چیزی ورای متن ]یعنی ورای نظم نمادین[ وجود ندارد» نشان دهد که قصه¬های کارتر بر تقدم بدن تاکید دارند، که این امر را می¬توان با نظم خیالی ژاک لاکان تبیین نمود: این بررسی با استفاده از روان¬کاوی لکانی استدلال می¬کند که بر خلاف سخن دریدا مبنی بر اینکه چیزی ورای متن نیست، درواقع نظم نمادین یا زبان تنها حقیقتی نیست که ما را در قفس می¬افکند، بلکه امر واقع که رابط میان نظم نمادین و نظم خیالی است نیز ما را با دو دروازه روبرو می-سازد: امر واقعِ نمادین و امر واقع خیالی. بدین سان استدلال خواهد شد که در «اتاق خونین» وقتی شخصیت اصلی بخاطر معصومیت ناشی از نظم نمادین که از کودکی با آن خو گرفته، به اتاق مرگ خود هدایت می¬شود، سرشت حیوانی او بیدار می¬شود و کارهایی را می¬کند که بر خلاف ماهیت نمادین اوست. در «بانوی خانه عشق»، با مدنظرقرار دادن امر واقع خیالی، نشان داده خواهد شد که تصویر دگرسازی شده مشهور، یعنی خون¬آشام تا حدی همان خود است که با شکارچیان، یعنی انسان¬های قرن حاضر درهم آمیخته است. در «آلیس گرگ» به موضوع آزادی پرداخته می¬شود تا استدلال گردد که آزادی از قضا در گروِ زندانی¬بودن ما درون نظم نمادین است. در «گرگ¬نما» که بازنویسی «شنل¬قرمزی» توسط کارتر است، استدلال خواهد شد که کارتر همچون داستان¬های برگزیده دیگر در این پایان¬نامه، گرگ شیطانی و مادربزرگ را در یک تصویر در هم آمیخته و هویت¬ها و عناصر خیالی را واسازی کرده و آن¬ها را به صورت تصاویری بازسازی می¬کند که شبیه دیگر تصاویر خیالی در دیگر قصه¬هایش هستند تا اینکه آن¬ها را شبیه زندگی واقعی¬مان سازد. کلمات کلیدی: نظم نمادین، نظم خیالی، امر واقع، دریدا، لکان، هویت
- Abstract
- As feminist reworking of the patriarchal fairytale form, The Bloody Chamber and Other stories is a collection of short stories by Angela Carter (1940-92) an English novelist, short story writer and journalist, famous for her feminist, magical realism, and picaresque works. By choosing four selected postmodern fairy tales, ‘The Bloody chamber’, ‘The Lady of the House of Love’, ‘The Wolf-Alice’, ‘The Werewolf’, this dissertation aims to compare them and show contrary to Jacques Derrida’s deconstructive thesis that ‘there is no outside-text’ or beyond the symbolic order, Carter’s tales stress the primacy of the body which can be accounted for by Jacques Lacan’s the imaginary order. By drawing upon Lacanian psychoanalysis, this study discusses that unlike Derridean thesis that there is no beyond text, the symbolic order or language is not the only real caging us, but the Real order binding both the symbolic order and the imaginary order provide us with two gates: the real of the symbolic and the real of the imaginary, thus it is discussed that in ‘The Bloody Chamber’ when the protagonist is led to her death chamber because of her innocence stemmed from the symbolic order she is brought up since childhood, her bestial nature rises and she does contrary to what she symbolically is. In ‘The Lady of the House of Love’, by considering Lacanian real of the imaginary, it will be shown that this famous otherized vampire image is partly self-same that has blended with their hunters, the humans in present century. In ‘The Wolf-Alice’, the topic of freedom is presented in order to discuss that freedom is paradoxically necessitated by our imprisonment within the symbolic order. In ‘The Werewolf’, Carter’s reworking of the ‘The Red-Riding-Hood’, it is discussed that like all other stories selected in this dissertation, by blending the demonic wolf and grandmother into one image, Carter deconstructs these fantasy identities and elements and reconstructs them into images like the other fantasy images in her other tales in order to make them similar to our real life. Keywords: The symbolic Order, The imaginary Order, The Real Order, Derridean, Lacanian, Identity