بررسی نقش تصویرمقصددررابطه بین محدودیتهای ادراک شده سفروقصدبازدید(موردمطالعه:گردشگران خارجی هتلهای ۴و۵ستاره شهرتهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74875;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74875
- تاریخ دفاع
- ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- بایسته فرّهی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- برداشتهای یک شخص یا اشخاص غیرمحلی در مورد یک مقصد گردشگری به معنی تصویر مقصد میباشد. گردشگران وقتی که قصد بازدید و سفر میکنند به انتخاب مقصد و استفاده از محصولات و خدمات گردشگری میپردازند. تصمیم قبل از سفر یا همان قصد سفر تحت تاثیر محدودیتهای سفر قرار دارند. درک فرآیند انتخاب مقصد گردشگران برای دولتها، سازمانهای گردشگری و تورگردانان در عرصهی رقابت جهانی اهمیت فراوانی دارد. در این پژوهش به بررسی نقش تصویر مقصد در رابطه بین محدودیتهای ادراک شده سفر و قصد بازدید (مورد مطالعه: گردشگران خارجی هتلهای 4 و 5 ستاره شهر تهران) پرداخته شده است. در این پژوهش از روشهای توصیفی آمار جهت توصیف جامعه شناختی پاسخگویان و از روشهای استنباطی آماری تحلیل عاملی و تحلیل مسیر، جهت روابط میان متغیرها استفاده خواهد شد. مدل معادلات ساختاری و یا به طور اختصار SEM، که از روشهای جدید آماری و یکی از قویترین روشهای تجزیه و تحلیل چند متغیره به شمار میرود نیز استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل کمی دادههای تحقیق و انجام مدل معادلات ساختاری از نرم افزار LISREL استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که اولاً ادعای عدم تمایل به سفر گردشگران به دلیل تصویری که قبل از سفر به ایران داشتهاند و رابطه بین تمایل به سفر مجدد گردشگران و تصویری که از این کشور در ذهن گردشگر ایجاد شده است واقعیت دارد. ثانیاً بین محدودیتهای سفر و قصد بازدید رابطه معناداری وجود دارد، ثالثاً تصویر مقصد اثر محدودیتهای سفر بر قصد بازدید را تعدیل میکند و در نهایت اینکه مدل ارائه شده نشان میدهد که محدودیتهای سفر و تصویر مقصد تحت تاثیر قصد بازدید میباشند و قصد سفر هم تحت تاثیر منابع اطلاعاتی گردشگران قرار دارد.
- Abstract
- Abstract Destination image is a foreign person or persons understanding about a tourism destination. When tourists intent to travel , they select destination and use tourism services and products. Intention or decision before is affected by travel constraints. It’s so important for governments, tourism organizations and tour operators to concept tourist’s destination choice process in the world competition. In this research we analyzed the role of destination image on relationship between perceived travel constraints and intention to visit (case study Tehran’s 4 and 5 stars Hotels’ foreign tourists).In order to descript responder community and relationship between variables this study used descriptive statistics methods and inferential statistics methods like Factor Analysis and Path Analysis . Also it’s employed Structural Equation Model that is one of newest and best statistics methods and multivariate analysis methods. This research used LISREL software for running SEM and quantitative analyzing data of research. Finding from this study at first identified, before travel to Iran, tourists wouldn’t like visit Iran because of their destination image but after visit Iran their image of this destination changed and they would like travel to Iran again. Secondly ,It’s a relationship between travel constraints and intention to visit. Thirdly ,destination image mediates the negative impact of perceived constraint on intention to visit. Finally presented Model identified destination image and travel constraint are affected by intention to visit and also, information resources effects on intention to visit