مقایسه برنامه درسی قصد تفکر و سبک زندگی پایه هفتم و هشتم با برنامه درسی اجرا شده و کسب شده
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71112;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2375
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- منصوره اسماعیلی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده هدف این پژوهش، مقایسه میزان هم خوانی برنامه درسی قصد شده، اجراء شده و آموخته شده درس تفکر و سبک زندگی پایه هفتم و هشتم دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق پیمایشی است. بدین منظور دو مقیاس محقق ساخته، برحسب گروه دبیران و دانش آموزان طراحی و استفاده گردید. روایی و پایایی هر دو مقیاس با روش روایی صوری و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. نمونه ها از روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی انتخاب شدند و برای آزمون سؤالهای پژوهش از آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک از جمله t تک نمونه ای و آزمون دوجمله ای تک دامنه در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای اهداف و ارزشیابی برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی اجراء شده انطباق وجود ندارد، بین متغیرهای محتوا و روش های تدریس برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی اجراء شده انطباق وجود دارد؛ بین مؤلفه های تغییر دانش، تغییر نگرش و تغییر مهارت در دو نوع برنامه درسی کسب شده و قصد شده انطباق وجود دارد. از دیدگاه دبیران، مدت زمان آموزش درس تفکر و سبک زندگی متناسب با اهداف این درس نمی باشد، نحوه توجیه دبیران و میزان ساعات دوره های آموزش ضمن خدمت با محتوای کتاب مناسب نمی باشد. لذا پیشنهاد می شود با توجه به ضعف های مشاهده شده در اجرا ، اهداف و ارزشیابی برنامه درسی تفکر و سبک زندگی و عدم تناسب در مدت زمان اختصاص داده شده به آموزش دانش آموزان و توجیه دبیران، شورای عالی آموزش و پرورش و کار گروه تخصصی برنامه درسی تفکر و سبک زندگی پایه هفتم و هشتم دوره اول متوسطه با تلاش بیشتر راهکارهای مناسب در زمینه کاهش ناهماهنگی های موجود در برخی حوزه های برنامه درسی قصد شده و اجراء شده ارائه دهند. واژگاه کلیدی: برنامه درسی، برنامه درسی قصد شده، برنامه درسی کسب شده، برنامه درسی اجراء شده.، کتاب درسی تفکر و سبک زندگی.
- Abstract
- Abstract The aim of this study was to compare the consistency of curriculum intend, implemented, Learned Lesson thinking and lifestyle based seventh and eighth of the first secondary school in Tehran 2014-2015. This study is a survey research. In order to carry out research based on the attitude Survey of teachers and students about the intended curriculum, implemented and was researcher made, two self-made scale, according to the group of teachers and students were designed and used. It is worth noting the intended purpose of the curriculum (explicit) in the present study, objectives, policies, strategies and content as the hopes and aspirations that the website of the Council for Curriculum Education Curriculum thinking and lifestyle is considered. Validity and reliability of both scales with content validity and Cranach's alpha was confirmed. In order to collect data, statistical sample of curriculum implemented (Secretary) and taught curriculum (students) using cluster sampling and were randomly selected to test the research questions of parametric and nonparametric statistical tests of including one sample t-test was used binomial one domain at a significance level 0/05. Findings indicated that between variable curriculum intended and curriculum Implemented There is no conformity, between Teaching methods intended curriculum and curriculum implemented is adaptation, the between variable content curriculum intended and implemented was compliance, among the factors evaluated in two types of curriculum intended and implemented of adaptation there wasn't between the components of the change in knowledge, attitude change and change in the type of skills acquired and intended curriculum there to adapt. From the perspective of teachers, time span teaching the thinking and lifestyle is not appropriate for the purposes of this lesson, how to account for the hours of in-service training of teachers and textbook content is not appropriate thinking and lifestyle. From the perspective of teachers, seventh and eighth in the junior high school is necessary. The teachers use effective methods of thinking and way of life is learning in the curriculum. Therefore, considering the shortcomings observed in the implementation and evaluation of curriculum goals of thinking and lifestyle and an imbalance in time dedicated to training students and teachers justification, Is necessary the Supreme Council of Education and an expert panel of thinking and lifestyle based curriculum seventh and eighth secondary first period efforts strategies to reduce imbalances in some areas of curriculum intended and implemented offer. Keywords: curriculum, curriculum intended, the acquired curriculum, the curriculum implemented, Lesson thinking and lifestyle.