شناسایی ابعاد مغفول سواد اطلاعاتی در برنامه درسی مدارس متوسطه دوره اول : یک پژوهش کمی
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71013;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2371
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- زهرا سلیمیان
- استاد راهنما
- سعید صفائی موحد
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر به منظور شناسایی ابعاد مغفول سواد اطّلاعاتی در برنامه درسی مدارس متوسطه دوره اول انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش که با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است 360 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول را تشکیل می دادند. در این پژوهش به این سؤال که دانش آموزان مقطع متوسطه اول از شاخص های سواد اطّلاعاتی به چه میزان برخوردارند؟ پاسخ داده شد. به منظور پاسخ به سوال پژوهش از آزمون تی تک نمونه و جهت دستیابی به یافته های فرعی پژوهش از تی مستقل استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد، دانش آموزان در استاندارد اول سواد اطّلاعاتی از وضیعت مطلوبی برخوردارند، ولی در استانداردهای دوم، سوم، چهارم و پنجم سواد اطّلاعاتی در وضیت نامطلوبی قرار دارند. همچنین یافته های فرعی حاکی از آن است که بین دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم و دانش آموزانی که رایانه دارند و دانش آموزانی که رایانه ندارند، از نظر میزان برخورداری از سواد اطّلاعاتی تفاوتی نیست و بجز در استاندارد اول سواد اطّلاعاتی از وضعیت نامطلوبی برخوردارند. در انتهای پژوهش نیز پیشنهادات اجرایی و پژوهشی برای بهره گیری از نتایج پژوهش ارائه شد. کلید واژه ها: برنامه درسی مغفول، سواد اطّلاعاتی .
- Abstract
- Abstract The present study was conducted to investigate the effectiveness of null information literacy in the first period high schools syllabus. To fulfill the purpose of the study, first 360 participants studying their course at first period of high school took paint in the one-sample T-test and they answered to independent sample test. After the analysis of the data, it revealed that students had an ideal conclition in the first information literacy standard. But the condition of information literacy of student in second, third, fourth and fifth standard was not ideal. It revealed that there was no significant difference in grade sevent and eighth between student are able to use computer and those who avend able to use it. This research shows that their knowleadge had no differencecept those who are at the level of first information literacy. Finally, some practical and research suggestions were gives to use the results of the research.