تاثیر اموزش خود - نظم بخشی بر پیشرفت ریاضی ، باورهای انگیزشی و درگیری شناختی دانش آموزان دختر
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 35632;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1253ع
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۸۶
- دانشجو
- اکرم ملک زاده
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر شناسایی تاثیر آموزش راهبردهای خود- نظم بخش بر پیشرفت ریاضی باورهای انگیزشی ودرگیری شناختی است که دردو مطالعه مجزا انجام شده است. مطالعه اول شامل 40 نفر دانش آموز دختر مردود در درس ریاضی پایه دوم راهنمایی شهر شیراز بود. با انتساب تصادفی افراد (تمام آزمایشی) 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. از پرسشنامه ای متشکل از اهداف پیشرفت خودکارآمدی ریاضی و راهبردهای یادگیری به عنوان پیش آزمون استفاده شد برنامه آموزش خود- نظم بخشی به گروه آزمایش ارائه گردید. پس از اتمام برنامه از دانش آموزان پس آزمون گرفته شد. در مطالعه دوم دو کلاس که هر کدام شامل 38 نفر دانش آموز دختر پایه اول دبیرستان شهر شیراز بود انتخاب شدند و به صورت تصادفی یکی از کلاسها به عنوان گروه آزمایش ودیگری به عنوان گروه کنترل ( شبیه آزمایشی) در نظر گرفته و به گروه آزمایش برنامه آموزش راهبردهای خود- نظم بخش ارائه شد. بطور کلی نتایج تحلیل واریانس همراه با اندازهگیری مکرر در مطالعه اول نشان داد که آموزش راهبردهای خود- نظم بخش منجر به افزایش میزان درگیری شناختی و کاهش جهت گیری هدفی اجتناب - عملکرد و رویکرد- عملکرد و افزایش جهت گیری هدفی تبحری می شود. نتایج مطالعه اول تاثیر مثبت و معناداری بین ارائه آموزش راهبردهای خود- نظم بخش و پشرفت ریاضی در بین دانش آموزان دختر مردود در درس ریاضی را نشان نداد. اما نتایج مطالعه دوم نشان داد ارائه آموزش راهبرهای خود- نظم بخش منجر به پیشرفت ریاضی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان می شود.
- Abstract
- The porpose of this studing is determining of the effects of self-regulation strategies traning on mathematical achievement, motivational believes and cognitive engagement which was conducted in two distinet studies 40 refuse girl students in second grade of guidance school in shiraz were the first study,s sample .They were randomly devided in two groups 20 student s in experimental and 20 student s in control gurop .pertest was a questionair including subscales like: achievement goals , self- efficacy and learning strategies. The schedual of self-regulation strategies training was offered to experiment group in second studies two groups of girl students in first grade of high school , were in restigated . Experimental group reciered self-regulation strategies traning . Generally, results of analysis of varianice with repeated measurmrnt showed that self- regulation strategies traning increases cognitive engagement and mastery goals and reduces avoidance-approac orientation . There is no significant and positive relation between self-regulation strategies traning and mathematical achievement among girl students who were refuse .The results of seconnd study showed that among high school studnts self- regulation strategies traning culminate in mathematical achievement.