عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر ابعاد اعتماد بر روی قصد خریدمصرف کننده آنلاین
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73118;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002171;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73118;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002171
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- پگاه عسگرپورچافجیری
- استاد راهنما
- حسن زارعی متین
- چکیده
- فروش در فضای سایبری بسیار متفاوت از فروش در بازارهای فیزیکی است و نیاز به فهمی حیاتی از رفتار مصرف کننده دارد و اینکه چگونه تکنولوژی های جدید مفروضات سنتی را در بستر تئوری ها و مدل های معمول و سنتی به چالش می کشند.در زمینه خرید آنلاین، معمولا طرفین مختلفی درگیر خواهند بود، در نتیجه نشانه های مختلفی از اعتماد باید بررسی شود. اگرچه، تاکنون، توجه کمی به این انواع مختلف اعتماد در خرید آنلاین شده است. بنابراین، یکی از تمایلات این تحقیق، شناسایی ابعاد اعتماد در زمینه خرید آنلاین، است هدف تحقیق پیش رو که با عنوان " بررسی تاثیر ابعاد اعتماد بر روی قصد خرید مصرف کننده آنلاین" می باشد، بررسی ابعاد اعتماد شامل اعتماد به وب سایت، اعتماد به فروشنده قبل از خرید، اعتماد جاری و اعتماد به اعضای گروه، بر روی قصد خرید مصرف کنندگان در فضای مجازی می باشد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش خریداران فروشگاه الکترونیکی دیجی کالا می باشد. نتایج این پژوهش نشان داد که نگرش نسبت به خرید آنلاین بر روی قصد خرید آنلاین تاثیر مثبت دارد، سهولت کاربرد ادراک شده بر روی نگرش تاثیر معناداری دارد و ریسک ادراک شده بر روی نگرش تاثیر معناداری دارد. در مورد ابعاد اعتماد بدین نتیجه رسیدیم که تمامی ابعاد که شامل اعتماد به وب سایت، اعتماد به فروشنده قبل از خرید، اعتماد جاری و اعتماد به اعضای گروه بر روی نگرش نسبت به خرید آنلاین تاثیر معناداری دارند. اما در مورد ریسک ادراک شده دو بعد اعتماد بر وب سایت و اعتماد به فروشنده قبل خرید تاثیر معناداری دارند و دو بعد اعتماد به فروشنده بعد از خرید و اعتماد به اعضای گروه بر روی ریسک ادراک شده تاثیری ندارند.
- Abstract
- Selling in cybernetic space is very different from physical market and need to have a crucial understanding drom consumer behavior and also how new technologies challenge traditional purposes from the point of view of traditional and common theories and models. In the context of online purchase, different parties will involve, so different signs of trust must be examined. Although, there is a lack of attention to different trust’s dimensions in the online purchase. The aim of this research which title is “Examining the influence of trust’s aspect on online consumer purchase intention”, is examining trust aspects include trust to website, trust to seller before buying, ongoing trust, and trust to members of group on the purchase intention of consumers in the virtual space. Case of study in this research is buyers of Digikala virtual shop. The results show that attitude to online purchase has significant influence on online purchase intention; perceived risk has significanct influence on attitude. Results of trust dimensions show that all the dimensions include trust to website; trust to seller before buying, ongoing trust, and trust to members of group have significant influence on online purchase attitude. But about perceived risk, teo aspects of trust to website and trust to seller before buying have significant influence and the other two aspects which are ongoing trust and trust to members of group have not any significant influence.