عنوان پایاننامه
شناسایی و ارزیابی صلاحیت های حرفه ای کارشناسان پژوهشی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76700;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2488;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76700;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2488
- تاریخ دفاع
- ۱۶ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- سجاد قارلقی
- استاد راهنما
- جواد پورکریمی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی صلاحیت های حرفه ای کارشناسان پژوهش دانشگاه تهران انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف، توسعه ای و کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی تحقیق را معاونین پژوهشی و کارشناسان پژوهش دانشگاه تهران تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع 12 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی را کلیه کارشناسان پژوهش دانشگاه تهران تشکیل می دادند (282N=). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 162 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش این افراد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده صورت گرفت. جهت گردآوری داده ها در از مصاحبه نیمه ساختمند و پرسشنامه محقق ساخته (بر اساس تحلیل داده های کیفی) استفاده شد. روایی مصاحبه ها با استفاده از معیارهای روایی کیفی و روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و روایی سازه تائید شد. پایایی مصاحبه ها با استفاده از روش مستندسازی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. بر اساس نتایج تحلیل داده های کیفی صلاحیتهای کارشناسان پژوهش در هفت مؤلفه دانش و آگاهی، مهارت های ادراکی، روابط انسانی، مهارت های فنی، نگرش، ویژگی های اخلاقی و ویژگی های روانشناختی مورد شناسایی قرار گرفت. همچنین راهکارهای ارتقای صلاحیت های کارشناسان پژوهش نیز در این بخش شناسایی شدند. یافته های کمی نیز نشان داد صلاحیتهای حرفهای کارشناسان پژوهش در سطح مطلوبی قرار دارد و از بین مؤلفه های صلاحیت نیز مؤلفه های نگرش و مهارت های ادراکی در سطح نسبتاً مطلوب قرار داشتند و بقیه مؤلفه ها در سطح مطلوبی ارزیابی شدند. .
- Abstract
- This study aimed to identify and appraisal the professional competency of University of Tehran research experts. The employed methodology of research in this study was developmental and applied, and the data collection methodology was mixed. The studied population in the qualitative part included research assistants and research experts at University of Tehran in which 12 people were selected based on the saturation principle by using purposeful sampling technique. The studied population in the quantitative part was constituted of all research experts at University of Tehran (N=282). Cochran formula was used to determine the sample sizes and 162 persons were selected as sample by using simple random sampling method. Semi-structured interviews and questionnaires were used in order to collect data in the qualitative and in the quantitative (based on the findings of the qualitative part) parts respectively. The validity of the qualitative and quantitative parts were confirmed by using criteria for qualitative validity, and content and construct validity parts respectively. Reliability of the interviews and the questionnaire were confirmed by using the method of documenting and Cronbach's alpha coefficient respectively. Then competencies of the research experts in seven factors of knowledge, Perceptual skills, human skills, technical skills, attitudes, moral characteristics and psychological characteristics were determined based on the results of qualitative part. Also solutions to improve the competencies of the research experts were found in this section. Furthermore, the findings of the quantitative part showed that professional competency of the research expert is in a desirable level. Also among the components of competency, attitude and perceptual skills were relatively desirable and the rest of the components were found to be desirable. Keywords: Appraisal, Competence, Competency, Professional Competencies, research experts