عنوان پایاننامه
رابطه ادراک از سبک های فرزندپروری والدین با حل مسئله اجتماعی کودکان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2324
- تاریخ دفاع
- ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
- دانشجو
- موسی الرضا پوررحمانی
- استاد راهنما
- الهه حجازی موغاری
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های فرزند پروری والدین ، درگیری و حمایت از خودمختاری با حل مسئله اجتماعی به روش رگرسیون چندگانه می باشد. به این منظور 120 دانش آموز دختر و پسر پایه دوم و سوم ابتدایی شهرستان ملارد با روش نمونه گیری خوشه ای ساده انتخاب شدند و به مقیاس ادراک کودکان از شیوه فرزند پروری والدین گرولنیک و همکاران (1997) ، آزمون ایفای نقش برای سنجش شایستگی اجتماعی در کودکان ،اقتباس از داج و همکاران (1985) و پرسشنامه ارزیابی رفتار اجتماعی توسط معلم ویر و داوین (1981) پاسخ دادند. نمره حل مسئله اجتماعی از جمع بندی آزمون ایفای نقش و ارزیابی معلم به دست آمد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که سبک های حمایت از خودمختاری پدران و مادران توان بالایی در تبیین و پیش بینی حل مسئله اجتماعی کودکان دارند. در بین تمامی سبک ها ، سبک حمایت پدر از خودمختاری در پسران پایه دوم بالاترین همبستگی (751/0) را با حل مسئله اجتماعی داشت . اثر تعاملی جنسیت و پایه تحصیلی نیز در رابطه این سبک ها با حل مسئله اجتماعی معنادار است. متغیر جنسیت به تنهایی توان تبیین حل مسئله اجتماعی را دارد .به صورتی که دختران از توانایی بالاتری نسبت به پسران در حل مسئله اجتماعی برخوردار هستند. این موضوع در مورد پایه تحصیلی معنادار نبود.
- Abstract
- Relationship between perceived maternal and paternal parenting style (involvement and autonomy support) and social problem solving in students. Abstract Introduction: The aim of this study was to investigate the relationship between perceived maternal and paternal parenting styles (involvement and autonomy support) and social problem solving in elementarily students. Method: In this study 120(62boys and 58 girls) in two grade (54 second grade and 66 third grade) elementarily students were selected via cluster sampling. They completed third scales:The perception of parents scale, test to assess the role of social competence of children and Social Behavior Assessment Questionnaire. Results: Multiple regression analyses indicated that maternal and paternal parenting styles predicted social problem solving for students. There were significant differences between boys and girls for social problem solving. There were no significant between second grade and third grade for social problem solving. Conclusion: In summary, the results of this study indicated that, when parents supports children autonomy,children are more likely to display higher levels in social problem solving. Keywords: perception of parenting styles, Involvement, Autonomy support, Social problem solving.