عنوان پایاننامه
مفهوم رضایت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4038;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73496;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4038;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73496
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- جلیل عظیمی
- استاد راهنما
- داود فیرحی
- چکیده
- این پژوهش کوشیده است،براساس چارچوب مفهومی ازفلسفه سیاسی همپتن– مدل توافقی دولت – که قرائتی مدرن ازنظریه های رضایت محورِفرمانروایی سیاسی است،مفهوم رضایت مردم/تابعان را دراندیشه سیاسی امام خمینی (س)قرائت وارزیابی کند.بنابراین،سؤالات ومفروضات پژوهشی رانیز برمبنای مدل تعریف شده انتخاب نموده است. برای به ثمر رسیدن این تحقیق،اندیشه وعمل سیاسی(روش سیاسی) امام خمینی(س)دردو دوره مورد مطالعه وتجزیه وتحلیل قرارگرفته است،شامل: یک دوره حدوداًهیجده ساله از1323ه.ش/تا1341ه.ش/.که وجه غالب این دوره، نظری است؛ودوره دوم ازسال1341ه.ش/ تا1368ه.ش می باشد که وجه غالب این دوره بیشتر عمل سیاسی است. باتوجه به عنوان این پژوهش- مفهوم رضایت دراندیشه سیاسی امام خمینی(س)- ودرچارچوب مدل همپتن، سؤال اصلی این است که : چه نسبتی بین مفهوم رضایت وبسط آن درمدل توافقی دولت بامشروعیت سیاسی ِحکومت مطلوب امام خمینی(س)دردومرحله جعل وحفظ واستمرارآن وجود دارد؟ فرضیه اصلی این است که : مفهوم رضایت وبسط آن دردومرحله جعل، وحفظ واستمرار حکومتِ مطلوب امام خمینی(س)، براساس مدل توافقی دولت ،مشروعیت سیاسی حکومت را بوجود می آورد. دراین پژوهش باواکاوی مفهوم رضایت وبسط آن به "رضایت توافقی" و"رضایت تأییدی(وفاداری)"، و"رضایت عضویتی"، دراندیشه سیاسی امام خمینی(س)،ازنگاه برون دینی ثابت شده است که رضایت توافقی و رضایت تأییدی، توأمانِ بایکدیگر، تمام مشروعیت سیاسی حکومت مطلوب امام را درمرحله تکوین ،حفظ واستمرار آن بوجود می آورند. به علاوه نتایج بدست آمده نشان می دهند که امام خمینی(س)براساس مبانی اندیشه سیاسی شان که برپایه" اصل توحید" استواراست،حقّ تعیین سرنوشت هرفرد وهرملّت را توسط خودش به عنوان حقّی الهی، طبیعی، عقلی وبشری،به رسمیّت می شناسند.بنابراین درهرسرزمینی اگربخواهدحکومت مطلوب امام که برمبنای ولایت فقیه است ،تکوین یابد، نخست اکثریت مردم آن سرزمین می بایست آزادانه وآگاهانه(لااکراه فی الدین) دین الهی وحاکمیت قوانین الهی را برخود وکشورشان پذیرا باشند.دراین صورت است که مردمی خاص، درسرزمینی ، می توانند فرمانروایی سیاسی ایی خاص، برای حلّ مشکلات خاص خودشان را خلق و حفظ کنند. همچنین روش شده است که ماهیت رضایت مردم/ تابعان در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)، اصیل و حقیقی است، ونه ابزارانگارانه. چنین به نظر می رسد که مدل توافقی دولت ،چارچوب مناسبی است که ازنگاه برون دینی ، مفهوم رضایت ومشروعیت سیاسی حکومت دراندیشه سیاسی امام خمینی(س) خوانش گردد،وهمچنین زمینه ای رافراهم می آورد تابتوان ازآن طریق، پاسخ سؤالات نظریه های رضایت محورِ دولت را نیزدراندیشه سیاسی امام جستجو نمود.
- Abstract
- This research attempts to read and evaluate the concept of consent of people /citizen in the political thought of Imam Khomeini based on the conceptual framework of Hampton political philosophy - convention model of state - that is a modern reading from consent theories in political Rule Axis .Therefore he has chosen the research questions and assumptions based on a model defined.For making this research fruitful, thought and political action (political approach) of Imam Khomeini have been analyzed and studied in two periods including a period about eighteen years from 1944 to 1963 that this period is theoretically dominant and the second period from 1962 to 1989, which is evident in the course of further political action. According to this study - the concept of consent in the political thought of Imam Khomeini - and in the framework of Hampton, the main question is: what relationship is there between the concept of consent and its expansion in the convention model of state with good governance and political legitimation of Imam Khomeini in a two steps forging and sustaining it? The main hypothesis is that the concept of consent and its extension in two steps forging and sustaining the good rule of Imam Khomeini creates a political legitimation of government based on the convention model of state. In the study, by analyzing the concept of consent and its extension to " conventional consent "and "confirmatory consent " and " membership consent " in the political thought of Imam Khomeini, through exo-religious look, it has been proved that the conventional consent and confirmatory consent in combination with each other create all good political legitimation governance of Imam in development, preservation and duration phase. In addition, the results show that Imam Khomeini recognizes the right to self-determination of every one and every nation by its own as a divine, natural, and human intellect right based on the principles on the basis of his political thought that is based on "monotheism". So if good rule of Imam (based on Velayat-e Faqih) is to be developed in each territory, first, all people of that territory must embrace freely choosing God's divine religion and the rule of divine law over them and their country. In this case, the particular people in the country can create and maintain their own political rule to solve their specific problems. It also became clear that the nature of the consent of people /citizen in the political thought of Imam Khomeini is genuine and not instrumentalism. It seems that the convention model of state is a suitable framework that the concept of consent and political legitimation of the government in the political thought of Imam Khomeini is read by exo-religion looking. And it also provides a context whereby so it can trace through state-based answers of consent theories on political thought of Imam Khomeini.