عنوان پایاننامه
سینما و سیاست
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3898;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70634
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- غلامرضا کریمی
- استاد راهنما
- احمد خالقی دامغانی
- چکیده
- سینما را اگر نه مهمترین ولی بیشک باید یکی از مؤثرترین ابزارهای فرهنگی در در شکلگیری ذهنیت جوامع امروز در قرن حاضر دانست. بنابراین بررسی ارتباط این ابزار محبوب و فراگیر در نسبت با تصویرپردازی آن از وقایع ملموس و مؤثر میدان سیاست، یکی از سوژههای اصلی و جالب توجه در میان فعالیتهای پژوهشی دانشجویان علوم سیاسی محسوب میشود. در این میان، هر چند که تاریخ جمهوری اسلامی ایران مشحون از رخدادهای سیاسی و اجتماعی بزرگ و تأثیرگذاری است که بر پرده سینما به روایت درآمده است ولی کمتر واقعهای همچون حوادث پیش و پس از برگزاری دهمین انتخابات ریاستجمهوری در سال 1388، مناقشهبرانگیز و منازعهساز بوده است. بدین جهت که اگر تا پیش از این فیلمهایی با مضامین سیاسی ساخته میشد بیش از همه در دو ژانر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده که به هر حال روایت رسمی حاکمیت در این دو برهه با روایت مقبول جامعه بسیار نزدیک است بدین سان که تقابل خیر و شر در این دو واقعه، بسیار واضح و بدون مناقشه است. اما وقایع سال 1388، هرگز همچون آن مسائل، تبدیل به یک واقعه ملی و همگانی نشد و هنوز رقابتها و اختلافات سیاسی بسیاری بر سر آن در جناحهای سیاسی و حامیانشان برقرار است. بدین سبب تصمیم بر آن گرفتیم که چهار فیلم سینمایی مرتبط با آن حادثه که هر یک روایتی خاص و مستقل از آن ارائه کردهاند یعنی «اخراجیهای 3»، «ایران برگر»، «قلادههای طلا» و «خیابانهای آرام» را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. بر این اساس از دو جنبه بیرونی و درونی این تحلیل را به انجام میرسانیم. از جنبه بیرونی تفسیر فیلمها از آن حادثه، با بهرهمندی از نظریه سازوبرگهای ایدئولوژیک دولت از لویی آلتوسر، به تبیین تقابل یا تعامل این روایتها با روایت رسمی و از جنبه درونی روایت فیلمها، به تحلیل نشانه شناسی سینمایی این فیلمها با بهرهگیری از نظریه بازنمایی از استوارت هال میپردازیم. امید است که مورد توجه دانشجویان و دانشپژوهان علم سیاست قرار گیرد.
- Abstract
- ندارد