عنوان پایان‌نامه

تحصیل در آنسوی مرزها: یک مردم نگاری از مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی به آلمان به منظور تحصیل در مقطع دکترا



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحصیل در آنسوی مرزها: یک مردم نگاری از مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی به آلمان به منظور تحصیل در مقطع دکترا" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70837;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4819
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    رضا بیات
    استاد راهنما
    احمد نادری

    در این پژوهش، زندگی مهاجران تحصیلیِ دانشجویان ایرانی به کشور آلمان بررسی شده است و سعی شده است که در مسیر پژوهش با توجه به رویکرد روش¬شناختی پژوهش¬های کیفی، معانی ذهنی کنشگران با توجه به سوالات اصلی و فرعی پژوهش، فهم شوند. می¬توان گفت دانشجویی که برای ادامه¬ی تحصیل به کشوری دیگر مهاجرت می¬کند، خود را در فرهنگ جدیدی می¬بیند؛ فرهنگ کلی کشور مقصد و همچنین فرهنگ علمی آن کشور. به همین دلیل، سیر تغییراتی را تجربه می¬کند که از زمان تصمیم¬گیری او برای خروج از کشور آغاز شده و به کنش نهایی او مبنی بر بازگشت و یا ماندن برای همیشه در کشور مقصد، ختم می¬شود. از این رو در این پژوهش، خلاف دیگر پژوهش¬های حوزه¬ی مهاجرت تحصیلی، تلاش می¬شود که تجربه¬ی زیسته¬ی مشارکت¬کنندگان بررسی شود. برای رسیدن به این هدف، از مشاهده، مشاهده¬ی مشارکتی، مصاحبه عمیق و مصاحبه¬ی گروهی بهره گرفته شده است و در نهایت مشخص شد که کنشِ نهایی مشارکت¬کنندگان این پژوهش با حس تردید و دودلی همراه است. بنابراین تردید برای نوشتن مردم¬نگاری محور قرار گرفت. این حس فارغ از کنش آنها، همواره با آنهاست. تردید در میان آنها بسته به مدت اقامت آنها در آلمان و میزان هماهنگ شدن آنها با جامعه آلمان متغیر است. در خلال این پژوهش تلاش شد تا با پیمودن مسیری که هر دانشجو برای تحصیل در آلمان می¬پیماید، به چرایی این حس پاسخ داده شود. کلمات کلیدی: مهاجرت تحصیلی، تحصیل در آلمان، مردم¬نگاری مهاجرت، تردید
    Abstract
    Abstract In this study, immigrant students’ lives in Germany have been investigated and due to methodological approach to qualitative research, We have tried to percieve Actor’s subjective meanings with regard to primary and secondary research questions. We can say that a student who moves to another country to continue his education, finds himself in a new culture, the general culture of Country of destination as well as its scientific culture. That’s why he expriences waves of changes starting from the time he decisided to leave his own counry and lead to his final act of returning or staying in country of destination forever. Therefore, in this study, unlike other studies on this field, research efforts to investigate lived experience of participants. To achieve this goal, observation, participant observation, in-depth interviews and group interviews were used and eventually it became clear that the final act of the participants in this study was associated with a sense of Ambivalence. Thus “Ambivalence” was driven to write ethnography. This feeling, regardless of their act, is always with them. Uncertainty among them, depending on their length of stay in Germany and in integration with German society is changing. During this study, we try to survey pathes, each students traverse to study in Germany to answer why this feeling exists. Keywords: academic migration, studying in Germany, ethnography of migration, Ambivalence