عنوان پایان‌نامه

انسان شناسی شهری و هویت قومی با تاکید بر تاثیرگذاری موزه های مردم شناسی سیستان در زاهدان



    دانشجو در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "انسان شناسی شهری و هویت قومی با تاکید بر تاثیرگذاری موزه های مردم شناسی سیستان در زاهدان" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70026;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4765
    تاریخ دفاع
    ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    ناصر فکوهی

    چکیده انسان‌شناسی شهری ازجمله بر نظام‌های بازنمایی تاکید دارد تا از آن طریق، شکل‌گیری و تحول هویت شهری را بررسی و تحلیل کند. از این رو مطالعه بر میراث فرهنگی از طریق موزه‌ها یکی از راه‌های رسیدن به این هدف است. به نظر می‌رسد که فهم تجربه اشیاء به‌ مثابه‌ی امر نمادین در موزه تجلی یافته است. به این معنا که از طریق مطالعات می‌توان به نظم پنهان در تجربیات زیسته افراد پی برد. علاوه بر آن یکی از فضاهای بسیار حائز اهمیت برای مطالعه هویت‌های قومی، شهری و ملی است و بستر ویژه‌ای را برای گفتمان میان افراد ایجاد می‌نماید. در واقع با رویکرد انسان شناسی، مفاهیم خود به مثابه‌ی فرد در مقابل میراث مادی-معنوی به مثابه‌ی دیگران تمایز می‌یابد. بنابراین با هویت های گوناگون مواجه می‌شویم تا بتوانیم ابعاد فرهنگ را در تمامیت آن درک نماییم. مفهوم سوژه (افراد) و ابژه (اشیاء) به نحوی دیگر در زندگی اجتماعی تجلی می‌یابد. به نظر می‌رسد که ترکیب عناصر مختلف (رنگ‌ها، اشیاء و غیره) در بافت منسجم، خوانش هویت را در جامعه برای ما امکان‌پذیر می‌نماید. به این معنا که همخوانی میان بدن و طبیعت، قابل مشاهده است. این رساله مطالعه‌ی تطبیقی میان دو موزه‌ی مردم شناسی سیستان و موزه‌ی زاهدان را با اتخاذ روش مردم نگاری و فنون گردآوری داده‌ها (مشاهده، گفتگو، مشاهده‌ی مشارکتی و غیره ) انجام داده است و به این مسئله می‌پردازد که بین هویت ملی، قومی و شهری ارتباط وجود دارد و موزه‌ها در این زمینه نقش دارند. واژه‌های کلیدی استان، اشیاء، بلوچستان، زاهدان، سیستان، شهر، فرهنگ، قوم، موزه، هویت، هویت قومی
    Abstract
    Abstract To analyze the urban identity formation and transformation, urban anthropology emphasizes on the representational systems. The study of cultural heritage through museums is thus one path to do this. It seems that the understanding of object as a symbolic entity is realized in museums. This implies that we can understand the hidden order of individuals’ experiences through these studies. Besides, museum is one of the essential spaces for the study of ethnic, urban and national identity and creates specific grounds for a dialogue among people. In fact, through anthropological studies, concepts are distinguished as ‘individual’ against the spiritual-material heritage as ‘others’. This consequently creates diverse identities. To understand various dimensions of culture in its own right; the conception of subjects (individuals) and objects (objects) are realized in other forms in social life. It appears that the composition of various elements (colors, objects and else) in an integrated contents, makes it possible to the study identity in our society. The present thesis is the comparative study of two anthropological museums Sistan and Zahedan museums employing ethnography and the data collections methods (observation, dialogues, participant observation and else) and aims to study the relation of national, ethnic and urban identities and the specific roles museums assume. Key words: province, object, Baluchestan, Zahedan, Sistan, Urban, Culture, Ethnicity, Museum, identity, ethnic identity