پدیدار شناسی دین باوری و عوامل شکل گیری آن در بین دانش آموزان پایه هشتم شهرستان بهارستان در سال تحصیلی ۹۴-۹۳
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74077;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2423
- تاریخ دفاع
- ۱۳ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- حسین مکیلانی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده پی¬بردن به خلاءهای اعتقادی و اخلاقی و عاطفی و معنوی توسط والدین و دستاندرکاران تربیت می¬تواند، کمک بزرگی در تسهیل زمینه مناسب برای شکلدهی و شکلگیری هویت دینی نوجوانان و کاهش آسیبهای رو به تزاید در این حوزه و تقویت دینباوری در آینده داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی عمیق در معنی و مفهوم باورهای دینی دانشآموزان پایه هشتم و بازنمایی درک و تجربه زیسته این افراد از دین و عوامل موثر در شکل¬گیری آنها انجام شده است. بدین منظور و با توجه به ظرفیت شگرف رویکردهای کیفی و به ویژه روش پدیدارشناسی، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که در شانزدهمین مصاحبه با دانشآموزان پا¬یه هشتم که با روش نمونه¬گیری هدفمند انجام شد، به حالت اشباع رسید و داده¬های حاصل با راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی تحلیل شدند. یافته¬ها حاکی از آن است که دانش¬آموزان این پایه نسبت به باورهای دینی نگاهی احساسی و به دور از درک اولویتهای دینی دارند. همچنین یافته¬ها حاکی از آن است که دانش¬آموزان باورهای دینی خود را در سه محور پدیدار ساخته¬اند که عبارت اند از: بعد عقیدتی، احساسات دینی، اعمال دینی، تفکر و دانش دینی. همچنین آنچه از بین مصاحبه¬های دانش¬آموزان به صورت پدیداری استخراج گردید حاکی از آن است که دانش¬آموزان سه موضوع اصلی را عامل شکل گیری دین¬باوری در خویش بیان کرده¬اند که عبارت است از: محیط آموزشی و معلمان، نقش خانواده و والدین، رسانه و روشهای تبلیغ درجامعه. بدلیل شیوع شائبههای دینی در فضای مجازی و برنامههای ماهوارهای، باورهای دینی نوجوانان، با آسیبهای متعددی همراه شده است. ضمن اینکه به نظر میرسد در نحوه معرفی آموزههای دینی، اولویتهای اساسی که در قالب اصول دین از آنها یاد میشود، به خوبی تبیین نشده و لذا در ذهن و باور دانشآموزان صورتبندی نشده است. واژههای کلیدی: پدیدارشناسی، باورهای دینی، نوجوانی، دینباوری، هویت دینی، پژوهش کیفی.
- Abstract
- ندارد