عنوان پایان‌نامه

نقش واسطه ای خودکارآمدی ریاضی در ارتباط ادراک از محیط کلاس و مهارت های مطالعه ریاضی با عملکرد ریاضی دانش اموزان دختر و پسر اول متوسطه شهر جغتای




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73851;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2443;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73851;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2443
    تاریخ دفاع
    ۲۸ دی ۱۳۹۴
    دانشجو
    محمد امیری
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی ریاضی در رابطه ی ادراک از محیط کلاس و مهارت های مطالعه ریاضی با عملکرد ریاضی دانش آموزان اول متوسطه ی شهر جغتای بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی (رویکرد تحلیل مسیر) و جامعه ی مورد مطالعه، شامل کلیه¬ی دانش آموزان اول متوسطه ی شهر جغتای که تعداد آن ها 354 نفر (176 نفر دختر و 178 نفر پسر) بود. با توجه به این که حجم جامعه نسبتا کم بود و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از رویکرد تحلیل مسیر استفاده می شد، محقق سعی نمود تا حداکثر اطلاعات را از جامعه ی مورد نظر استخراج نماید. به منظور جمع آوری داده ها، از نمرات ریاضی نیمسال اول تحصیلی 94-1393 برای عملکرد ریاضی، پرسشنامه فعالیت های کلاسی من (MCA) پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی میدلتون و میگلی و پرسشنامه مهارت های مطالعه ریاضی استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با داده های پژوهش برازش مناسبی دارد. از بین اثرات مستقیم متغیرهای ادراک از محیط کلاس، مهارت های مطالعه ریاضی و خودکارآمدی ریاضی بر عملکرد ریاضی، تنها اثر مستقیم خودکارآمدی ریاضی بر عملکرد ریاضی تأیید شد. اثر مستقیم متغیرهای ادراک از محیط کلاس و مهارت های مطالعه بر خودکارآمدی ریاضی تأیید شد. همچنین اثر غیرمستقیم ادراک از محیط کلاس و مهارت های مطالعه ریاضی بر عملکرد ریاضی از طریق خودکارآمدی ریاضی تأیید شد. یافته های دیگر پژوهش نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر در مهارت های مطالعه ریاضی، خودکارآمدی ریاضی و عملکرد ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد اما از لحاظ ادراک از محیط کلاس تفاوت معنادری مشاهده نشد.
    Abstract
    The purpose of the present research was to investigate the role of mediating mathematics self-efficacy in relation perceived of classroom environment and math study skills with math performance in first high school students on city of Joghatay.Research method was descriptive and correlational (approach path analysis) and study population included all of first high school students of the city Joghatay that the number of 354 (176 females and 178 males). Given that community volume was relatively low and the path analysis approach used to analyze the data, researchers attempted to extract the maximum information from the community. In order to collect data was used from the first semester 1393-94 math scores for mathematics performance, my class activities questionnaire (MCA), Middleton and Midgley mathematics self-efficacy questionnaire and math study skills questionnaire. The results showed that the proposed model is a good fit with research data. The direct effects of variables, perception of classroom environment, math study skills and mathematic self-efficacy on mathematic performance, only direct effect mathematic self-efficacy on mathematics performance was confirmed. The direct effect of the perception of classroom environment and math study skills on mathematic self-efficacy were confirmed. Also, the indirect effect of the perception of classroom environment and math study skills through mathematic self-efficacy on mathematic performance was confirmed. Other findings showed that there is significant difference between male and female students in math study skills, mathematic self-efficacy and mathematic performance, but there was no statistically significant difference in the perception of the classroom environment. Keywords: perception of classroom environment, study skills, self-efficacy, mathematics performance, students