تحلیل شیوه های موثرتبلیغات گردشگری درانتخاب مقصدازسوی گردشگران داخلی(موردمطالعه:استان گلستان)
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72262
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- سعیده روکی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- دردهه ی اخیر گردشگری به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی مطرح بوده است و همه ی کشورها در رقابتی تنگاتنگ برای بهره گیری از مزایایی این صنعت بوده اند. تبلیغات به عنوان وجه غالب عناصر ارتباطی، نقش مهمی را جهت موفقیت مقاصدگردشگری ایفا می کند.بنابراین تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار موفقیت سازمان هاست و این موضوع ایجاب می نماید که این ابزار به عنوان شاخه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی به دقت مورد مطالعه قرار گیرد.امروزه در صنعت گردشگری از تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار به صورت حرفه ای باید استفاده کرد.در ایران استان گلستان را می توان از مکان هایی در نظر داشت که دارای جاذبه های گردشگری قابل توجه می باشد، و این استان دارای پتانسیل های زیادی جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی می باشد. از این رو تبلیغات گردشگری یکی از مواردلازم ، جهت بازاریابی برای مقاصد گردشگری استان به حساب می آید.با توجه به شیوه های مختلف تبلیغات و خصوصیات مقصدهای گردشگری ، این تحقیق در پی شناسایی و به کار گیری شیوه های تبلیغاتی مناسب جهت انگیزه گردشگران براساس انتخاب مقصد گردشگری تدوین شده است جامعه آماری شامل گردشگرانی است که در دوره زمانی نیمسال دوم سال 1393 استان گلستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب نموده اند تشکیل می دهد.باتوجه به فرضیه های پژوهش که بین تبلیغات و آگاهی از مقصد و تصویر مقصد رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد، داده ای این تحقیق از طریق تکمیل پرسش نامه بین150 گردشگرکه 130 موردآن ،مورد قبول می باشد براساس طیف لیکرت جمع آوری شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش های تحلیل عاملی، همبستگی اسپیرمن و نیز نرم افزار SPSS استفاده شده است.نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده شده است از بین پنج ابزار تبلیغاتی ( روزنامه، بروشور، مجله ، کتابچه راهنما، رادیو/ تلویزیون و اینترنت) در استان ،توزیع بروشور به عنوان مهمترین روش تبلیغاتی شناسایی شد.
- Abstract
- In recent decades tourism has been the industry's most extensive service and all countries compete to have been enjoying the benefits of this industry. Advertising as a dominant element of communication, plays an important role for the success of tourism destinations. So advertising as the most important tool is the success of the organization and this requires that the tools of social science as a branch of culture and communication to be studied carefully. Today, the tourism industry as an important tool for professional advertising should be used. Golestan province in Iran can be considered as a place that has significant tourist attractions, and it has great potential to attract domestic and foreign tourists. So the tourism advertising is one of the necessary ingredients for tourism marketing purposes, according to various ways of advertising and tourism purpose, this study is to identify and apply appropriate advertising methods to motivate tourists to choose a tourist destination. The population consisted of tourists in the period of the second semester of 2015 in Golestan province has been chosen as a travel destination in the country. According to the hypothesis there is significant and positive correlation between t the promotion and awareness of the destination and destination image, the data of the study has been collected by completing a questionnaire among 150 tourists that 130 cases are acceptable based on the Likert scale .To analyze the results of the factor analysis, Spearman correlation and spss software also used. the results of this research is to show the five promotional tools (newspapers, brochures, magazines, manuals, radio, TV ,Internet) distributing brochures was identified as the most important advertising method.