عنوان پایان‌نامه

مقایسه دانشجویان و طلاب علوم دینی به لحاظ هوش معنوی و سلامت روان



    دانشجو در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه دانشجویان و طلاب علوم دینی به لحاظ هوش معنوی و سلامت روان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 525;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71949
    تاریخ دفاع
    ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
    دانشجو
    قاسم سهرابی
    استاد راهنما
    منصوره حاج حسینی

    پژوهش حاضر به منظور مقایسه دانشجویان و طلاب علوم دینی به لحاظ هوش معنوی و سلامت روان، از نوع توصیفی و به شیوه علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. روش نمونه گیری به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای بود. جامعه پژوهشی در این مقایسه از دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی مرند و از حوزه‌های علمیه استان آذربایجان‌شرقی در مقطع کارشناسی حوزه علمیه امام خمینی (ره) انتخاب شد. دو گروه، به لحاظ سن همگن گردیدند و افراد مورد مطالعه در هر دو گروه سنی ??- ?? سال بودند. ابزارهای اندازه گیری در این تحقیق، پرسشنامه استاندارد هوش معنوی عبدالله زاده و همکاران (????) و پرسشنامه سلامت روان (چک لیست نشانه‌های اختلالات روانی) بود. سؤالات پرسشنامه توسط آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شد. در این راستا آماره‌های توصیفی شامل میانگین، میانه، ضریب تغییرات، دامنه، درصد تغییرات، میانگین خطای استاندارد، کشیدگی و چولگی گزارش شده و نرم افزار SPSS نسخه ?? مورد بررسی و تحلیل آماری قرار گرفت. به این ترتیب نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل ?? نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد مرند و ?? نفر از طلاب حوزه علمیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) بود. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که بین طلاب و دانشجویان، در حوزه هوش‌معنوی و سلامت روان تفاوت معنادار وجود دارد. درباره متغیر سلامت روان نتایج حاکی از تفاوت معنادار میان دو گروه دانشجویان و طلاب در شش مقوله (وسواس واجبار، حساسیت بین فردی، افسردگی، اضطراب، ترس‌های مرضی، علائم سایکوتیک)، است و دانشجویان در این شش مقوله در وضعیت بهتری قرار دارند. در متغیر اول هوش معنوی، درک و ارتباط با سرچشمه هستی میانگین دانشجویان و طلاب علوم دینی تفاوتی باهم ندارند و در متغیر دوم هوش معنوی، زندگی معنوی یا اتکا به هستی درونی طلاب علوم دینی، بهتر از دانشجویان بودند.
    Abstract
    Abstract This study aimed to compare university and seminary students in terms of spiritual intelligence and mental health. This is a descriptive and causal comparative research and cluster sampling method has been used. The research population in this study has been selected from East Azarbaijan universities of Marand Azad university undergraduate and undergraduate seminaries in the province of East Azarbaijan In Imam Khomeini seminary and according to the age of the subjects two groups were harnogeneous and the age of the subjects in both groups was 20-24. Measuring instruments in this study include spiritual intelligence questionnare by Abdullah Zadeh et al (1378) and mental health questionnaire (check list of symptoms of mental disorders). The questions of the questionnaire were analyzed by descriptive and inferential statistics. In this regard descriptive statistics including mean, median, coefficient of variation, amplitude, percentage change,, standard error mean, skewness were reported and analyzed using SPSS Version 22. The sample in this study were consisted of 56 students of Azad university of Marand and 65 Seminary students of Imam Khomeini Seminary. The findings indicate that there is a significant difference between scholars and students in the spiritual intelligence and mental health. The results showed a significant different between the two variables on the mental health of students and scholars in 6 categories (obsession and compulsion, interpersonal sensitivity, depression, anxiety, morbid fears, psychotic symptoms) and students in this 6 categories are in a better position. In the first variable, spiritual intelligence, understanding and relationship with the origion of universe were not different between scholars and students but in the second, variable of spiritual intelligence, spiritual life and relying on the inner existence in the seminary students is better than university students. Keywords: Mental Health, Spiritual Intelligence, Scholars of Religion, Students