عنوان پایان‌نامه

فدرالیسم در کشورهای متکثر



    دانشجو در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "فدرالیسم در کشورهای متکثر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4057;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73878;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4057;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73878
    تاریخ دفاع
    ۲۹ دی ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    حمید احمدی

    فدرالیسم مفهومی است سیاسی، به معنای رابطه بین حکومت مرکزی در سطح ملی و واحدهای تشکیل دهنده آن در سطح منطقه ای. به عبارتی دیگر فدرالیسم شکلی از اداره جامعه است که در آن حکومت مرکزی بخشی از اختیارات خود را به واحدهای تشکیل دهنده اش در قلمرو مشترک ارضی تفویض می کند. علیرغم وجود تعریفی عام و مشترک برای این ساختار تقسیم قدرت، عملاً هیچ دو کشور فدرالی را نمی توان یافت که تجربه مشابه ای را در این زمینه پشت سر گذاشته باشند. بی شک تجربه کشورهای دموکراتیک آمریکای شمالی و استرالیا به هیچ عنوان با آنچه که در آفریقا، اروپای شرقی و خاورمیانه در جریان بوده و هست، قابل قیاس نیست. آنچه که ذهن نگارنده را به خود معطوف کرده است، افزون بر فرایند فدرالیزه شدن این کشورها، تکثر قومی و مذهبی مرتبط با ایشان است که بسته به میزان بسط آزادی های مدنی و اجتماعی، همچنین وضعیت معیشتی شهروندان آن، نتایج مختلفی را به همراه داشته است. زین رو در این تحقیق برآنیم تا ضمن ارائه یک چهارچوب نظری منسجم، منبعث از بررسی تجربه چند کشور متکثر فدرال، کارایی این سیستم سیاسی را در چنین جوامعی آزموده و با مقایسه تطبیقی کشور ایران به عنوان جامعه ای متکثر با مطالعات موردی صورت گرفته، مزایا و معایب اتخاذ چنین سیاستی را آشکار کنیم.
    Abstract
    Federalism is a political concept, refers to the relationship between the central government at the national level, and its constituent units in the regional scale. In other words, federalism is a form of governance in which the central government invests a part of its mandate to its constituent units in the Common territorial dominance. Despite the existence of general and common definition for the structure of power sharing, no two federal countries actually can be found that have similar experience in this regard. Undoubtedly, the experience of democratic countries of North America and Australia is nowise comparable with what has been going on in Africa, Eastern Europe and the Middle East. What has attracted the attention of author, in addition of federalization in these countries, is ethnic and religious diversity related to them, which has had different results due to the civil liberties and social development, and also the financial conditions of its citizens. Hence, in this article, we intend to represent the advantages and disadvantages of adopting such a policy by proposing a coherent theoretical framework, derived from the reviews of experience of several plural federal countries, while examining the performance of political system in such societies and with a comparative study of Iran as a plural society using case studies.