عنوان پایان‌نامه

تحلیل عوامل انگیزشی موثربرحضوربازدیدکنندگان دررویدادهای ویژه،موردمطالعه :جشنواره گل غلتان



    دانشجو در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل عوامل انگیزشی موثربرحضوربازدیدکنندگان دررویدادهای ویژه،موردمطالعه :جشنواره گل غلتان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70115
    تاریخ دفاع
    ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
    دانشجو
    نفیسه رضائی
    استاد راهنما
    محمدرحیم اسفیدانی

    امروزه مزایای جشنواره ها و رویدادهای ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک از ابعاد مختلف همچون بهبود کیفیت زندگی به وسیله تقویت اقتصاد محلی، اشتغال زایی، فراهم آوردن فرصت های تفریحی، فرهنگی و آموزشی برای ساکنین، پروراندن حس غرورملی، کمک به حفاظت از محیط طبیعی، اجتماعی و فرهنگی حساس و سهیم بودن در توسعه پایدار منطقه، قابل انکار نیست. بنابراین اهتمام در مدیریت و بازاریابی جشنواره آئین گل غلتان نوزاد در شهر امیریه شهرستان دامغاناستان سمنان به عنوان یک جشنواره محلی، ضروری است. درک و شناسایی انگیزه مخاطبان جشنواره، بازاریابان را قادر می سازد تا بازدیدکنندگان خود را اثربخش تر هدف گذاری نمایند و منجر به تخصیص منابع و تصمیمات ترفیعی کارآمدتر می گردد. پژوهش پیش رو در راستای یافتن عوامل انگیزشی بازدیدکنندگان در رویدادهای ویژه در ایران، سپس مقایسه آن با نتایج تحقیقات گذشته در این حوزه و بخش بندی بازار رویداد بر حسب این عوامل و توصیف هر بخش بر اساس متغیرهای چهارگانه بخش بندی در نمونه مورد مطالعه خود یعنی هشتمین جشنواره آئین گل غلتان در سال 1394بوده است. داده ها از دو قسم کتابخانه ای با مطالعه دقیق برخی تحقیقات در این حوزه از سال های آغازین 1930 تا 2014 میلادی و میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه در روزهای برگزاری جشنواره و مصاحبه با مردم محلی و مسئولین برگزاری این رویداد فرهنگی بدست آمده است. طبق نتایج، عوامل انگیزشی مؤثر بر حضور بازدیدکنندگان در این رویداد فرهنگیشامل شش عامل گل غلتان و خانواده، اکتشاف فرهنگی، اجتماعی شدن، بومی، تازگی رویداد و فرار است که دارای شباهت های زیادی با نتایج مطالعات پیشین ولی متفاوت از لحاظ ترتیب و برخی ابعاد خاص جشنواره به عنوان ابعاد انگیزشی مختص این رویداد است. سپس با بخش بندی بازار بر اساس این عوامل، 3 خوشه شامل "طرفداران جامعه محلی، فرهنگ و خانواده" به عنوان بخش اصلی بازار و با بیشترین میزان انگیزه در هر عامل انگیزشی، "علاقمندان گل غلتان و فرهنگ در کنار بومیان" و "جستجوگران تازگی و فرهنگ برای تعامل" بدست آمد. در انتها پیشنهادات کاربردی-مدیریتی جهت بهبود و ارتقای برنامه های جشنواره متناسب با نیاز مخاطبان به مدیران، مسئولین و بازاریابان آن ارائه شده است.
    Abstract
    Today it cant be deny the benefits of festivals and special events in rural areas and small cities in different aspects such as improving life quality by developing local economy, employment, providing recreational- cultural and educational opportunities for residents, raising community pride, help to preservation of natural- social and cultural sensitive environment and participating in sustainable development in this area. So, it is necessary to dedicate hard efforts in managing and marketing the Golghaltan Festival in Amirie- Damghan city of Semnan state as a local festival. Understanding festival visitors’ motives helps marketers to target them more effectively that lead to resource allocation and promotional decisions more efficiently. This research attempted to find attendees’ motivational factors in special events in Iran, after that comparing with past studies in this field, and the target market of this event is segmented by these factors and profiling each segment of 8th Golghaltan Festival’s visitors in Amirie- Damghan city as a case study based on fourfold segmentation variables. Data are collected in two parts include review some of former studies from 1930s to 2014 and using questionnaire as a survey in festival’s days and interview with local residents and organizers of this cultural event. As results show, six main factors that motivated visitors to the festival were Golghaltan and family, cultural exploration, socialization, local, novelty and escape which have lots of similarities with past studies but different in order and some unique aspects of this festival. After all, the motivational segmentation results 3 main cluster included "supporter of local, culture and family", as the main segment of this market with maximum motive, "Enthusiastic of Golghaltan and family together local residents" and "novelty and culture seeker for interaction". Finally, to improve and to develop the festivals programs appropriate with audience needs some practic