عنوان پایان‌نامه

رابطه سرمایه های تحولی با بهزیستی روان شناختی:نقش واسطه ای امید



    دانشجو در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه سرمایه های تحولی با بهزیستی روان شناختی:نقش واسطه ای امید" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72914;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2416;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72914;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2416
    تاریخ دفاع
    ۱۲ دی ۱۳۹۴

    چکیده چارچوب سرمایه¬های تحولی با تاکید بر نقشی که جامعه در بهزیستی روان¬شناختی نوجوانان و جوانان ایفا می¬کند، مجموعه¬ای از ارتباطات، فرصت¬ها، حمایت¬ها، ارزش¬ها و مهارت¬هایی است که افراد جوان برای رشد موفقیت¬آمیز بدان نیاز دارند. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه¬ای امید در رابطه بین سرمایه¬های تحولی بیرونی (خانواده، مدرسه و سایرین) و بهزیستی روان¬شناختی دانش¬آموزان است. به این منظور 410 نفر از دانش¬آموزان پایه دوم دبیرستان¬های دولتی (رشته¬های نظری) شهر همدان (222 دختر و 188 پسر) به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شدند و به مقیاس سرمایه¬های تحولی، مقیاس امید و مقیاس بهزیستی روان¬شناختی پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سرمایه¬های تحولی خانواده و مدرسه به طور مستقیم با امید رابطه دارند و سرمایه¬های تحولی خانواده و امید نیز به طور مستقیم با بهزیستی روان¬شناختی رابطه دارند. سرمایه¬های تحولی خانواده و مدرسه با واسطه امید بر بهزیستی روان¬شناختی اثر غیرمستقیم و مثبت دارد، اما اثر سرمایه¬های تحولی سایرین بر امید و بهزیستی روان¬شناختی معنادار نبود. در مجموع سرمایه¬های تحولی بیرونی 28 درصد از امید را تبیین می¬کنند و 37 درصد از تغییرات بهزیستی روان¬شناختی توسط سرمایه¬های تحولی و امید تبیین می¬شود. با توجه به یافته¬ها می¬توان گفت که امید نقش واسطه¬ای در رابطه بین سرمایه¬های تحولی بیرونی و بهزیستی روان¬شناختی دارد. بر این اساس با در نظر گرفتن متغیرهایی چون نقش سرمایه¬های تحولی و افزایش امید می¬توان میزان بهزیستی روان¬شناختی دانش¬آموزان را ارتقا داد. واژه¬های کلیدی: سرمایه¬های تحولی، امید، بهزیستی روان¬شناختی
    Abstract
    Abstract Developmental assets framework with emphasis on the role that community plays in adolescents and youth psychological well-being is a set of communications, opportunities, supports and skills that young people need to grow susscessfully. Therefore the aim of present study was to investigate the mediating role of hope on the relationship between external developmental assets (family, school and others) and psychological well-being, For this resons 410 of the secend grade student of Hamadan governmental high school (222 girls and 188 boy) were selected through cluster sampling method. They responded to a developmental assets scals, hope scals and psychological well-being scals. Result of path analysis revealed that family and school developmental assets had direct and positive effect on hope. Family and school developmental assets had indirect and positive effect on psychological well-being. But the indirect effect of the others developmental assets on psychological well-being was not significant. Overall external developmental assets explained 28% of the variance for hope and external developmental assets and hope explained 37% of psychological well-being. Based on these findings, hope seems to have a mediating role in the relationship between external developmental assets and psychological well-being. Hence, the psychological well-being of the students may be improved by variables such as developmental assets and also by attempting to increase hope. Keywords: developmental assets, hope, psychological well-being