عنوان پایان‌نامه

بررسی مقایسه ای اثربخشی درمان آدلری و آموزش بازی درمانی بر کاهش نشانگان هیجانی-رفتاری و افزایش خودکارآمدی در کودکان پسر مراکز شبه خانواده




    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 516;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71761
    تاریخ دفاع
    ۲۲ آذر ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    الهه حجازی موغاری

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان آدلری و بازی درمانی بر کاهش نشانگان هیجانی- رفتاری و افزایش خودکارآمدی در کودکان پسر مراکز شبه خانواده انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 6 تا 10 ساله پسر ساکن مراکز شبه خانواده استان تهران در سال 1394 بوده و از این جامعه 45 عضو به صورت دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه درمان آدلری، بازی درمانی، و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل بسته های آموزشی درمان آدلری، بازی درمانی، مقیاس خودکارآمدی، و مؤلفه نقص توجه/پیش فعالی و سلوک از مقیاس Csi-4 بودند. برای هر یک از گروه های انتخاب شده، به صورت جداگانه 8 جلسه مداخله برگزار شد. تحلیل نتایج حاصله نشان داد که درمان آدلری و بازی درمانی هر دو باعث افزایش خودکارآمدی و نیز کاهش اختلال نقص توجه / پیش فعالی و اختلال سلوک می شوند لیکن در کلیه موارد اثر بازی درمانی بیشتر می باشد. بنابراین نتیجه گیری شد که بازی درمانی نسبت به درمان آدلری اثر بیشتری بر افزایش خودکار آمدی، کاهش اختلال نقص توجه/ پیش فعالی و نیز کاهش اختلال سلوک دارد
    Abstract
    The Comparison between the Effectiveness of Adlerian and Play Therapies to Reducing the Emotional and Behavioral Symptoms and Increasing the Self Efficacy of Boys in Orphan Centers Abstract The present study is aimed to compare the efficacy in reducing emotional-behavioural symptoms through Adlerian and Play therapies, and also increasing the self-efficacy of boys in orphan centers. The statistical society included all children aged between 6 to 10 years old in orphan centers in Tehran in 2015. The sample consisted of 45 available members of the above population, which are selected and assigned randomly into three groups of Adlerian, Play, and Control, each including 15 members. The research tools were the Adlerian and Play packages, a scale for self-efficacy, and the component of attention deficit/hyperactivity disorder and conduct scale (SCI-4). Each group received 8 treatment sessions. The analysis of the provided data showed that both Adler Adlerian treatment and Play therapy increase the self-efficacy, while the Play therapy has more efficacy in this regard. Moreover, the results showed that both therapies reduce the attention deficit/hyperactivity disorder among the selected population, but, again, Play therapy has more efficacy than Adlerian therapy. As a result, it is concluded that the Play therapy has more effectiveness on reducing the emotional – behavioural symptoms, and increasing the self- efficacy of boys in orphan centers, than Adlerian therapy. Keywords: Adlerian treatment, Play Therapy, Efficacy, Attention deficit/hyperactivity, Disorder.