عنوان پایاننامه
اندازه گیری دارایی برند دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی (مورد مطالعه :دانشکده هایی مدیریت شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - مدیریت توسعه سازمان ومنابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74217;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74217
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- شادی مهدوی
- استاد راهنما
- علی حیدری
- چکیده
- در دنیایِ رقابتی و پیچید? کنونی که منجر به رشد سریعِ دانشکده¬هایِ مدیریت و بازرگانی و محو شدنِ مرزبندی¬هایِ جهانی شده است، شناساندنِ برند یک دانشگاه به ذینفعانش اهمیتِ ویژه¬ای می¬یابد. بنابراین، ایجاد تمایز و خلقِ برند دانشگاهیِ قوی در فضایِ رقابتیِ آموزشِ عالی، ضروری و لازم است. (شارما، رائو، پاپلی، 2013). با توجه به نکات فوق هدفِ اصلیِ این تحقیق ارائه مدلی برای اندازه¬گیریِ داراییِ برند دانشکده¬هایِ مدیریتِ شهر تهران است که بر مبنای مدلِ ارائه شده توسطِ پینار و همکاران (2014) انجام می¬گیرد. داده¬های مورد نیاز در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه از 372 نفر از دانشجویان 6 دانشکده مدیریت دولتی شهر تهران شامل تربیت مدرس، تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، خوارزمی و علامه طباطبایی که براساس روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای انتخاب شده¬اند، جمع¬آوری شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در ایجاد یک برند دانشگاهی قوی برخی از ابعاد دارایی برند از اهمیت بیشتری نسبت به سایر ابعاد برخوردارند که از میان ابعاد اصلی دارایی برند یک دانشکده مدیریت، بعد احساسات برند به عنوان مهم¬ترین بعد شناسایی شد و پس از آن به ترتیب کیفیت ادراک شده، وفاداری برند، آگاهی برند و شهرت دانشکده قرار دارند. همچنین از میان ابعاد پشتیبان شناسایی شده برای دارایی برند یک دانشکده مدیریت، تسهیلات فیزیکی دارای بیشترین اهمیت بوده و سایر ابعاد به ترتیب اهمیت شامل خدمات کتابخانه¬ای، زندگی دانشجویی و کارراه? دانشجویان می¬باشند. با توجه به یافته¬های حاصله این تحقیق فرصتی برایِ توسع? دانشِ کاربردی برای اندازه گیریِ داراییِ برند دانشکده-هایِ مدیریت و بازرگانی خصوصاً در ایران را فراهم آورده و همچنین به دانشکده هایِ مدیریت و بازرگانی، در شناخت سنجه هایِ مناسب برای دارایی برند خود و نیز در تعیین اقدامات مورد نیاز برای توسعه برند یاری می¬رساند.
- Abstract
- In current complex and competitive world that results in fast growth of business schools and fading global boarders, it becomes of special importance to introduce a business school’s brand to its shareholders. Hence in the competitive educational environment, making differentiation and creating a strong university’s brand is essential. (Sharma, Rao & Popli, 2013). By considering above points, the main objective of this study is to present a model for measuring Tehran business schools’ brand equity based on proposed model by Pinar et al (2014). In this thesis, the required data were collected via a questionnaire filled by 372 students of 6 state universities including -Tarbiat Modares, Tehran, Sanati Sharif, Shahid Beheshti, Kharazmi and alameh tabatabayi. Respondents were chosen based on stratified random sampling. The results of this research suggest that for creating a strong university’s brand some of the brand equity dimensions are more important than the others. Among core dimensions, emotional environment was distinguished as the most important dimension that followed by perceived quality, brand loyalty, brand awareness and university reputation. In addition, among recognized supporting dimensions of a business school’s brand equity, physical facilities was the most important one which was followed by library services, student living and career development. According to provided results, this project provides an opportunity to develop the current practical knowledge in measuring the business schools’ brand equity especially in Iran and also it helps business and management universities recognize the suitable measures of their brand equity and specify the required proceedings for the brand development.