عنوان پایان‌نامه

نقش واسطه ای سبک های یادگیری در رابطه اهداف پیشرفت و سودمندی ادارک شده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه ی دوم شهرستان چالدران




    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69616;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2337
    تاریخ دفاع
    ۰۸ تیر ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    مرضیه دهقانی

    چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه¬ای سبک¬های یادگیری در رابطه¬ی اهداف پیشرفت و سودمندی ادراک شده با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سال سوم متوسطه¬ی دوم شهرستان چالدران می¬باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی (رویکرد تحلیل مسیر) و جامعه¬ی مورد بررسی، شامل کلیه¬ی دانش¬¬آموزان سال سوم متوسطه¬ی دوم شهرستان چالدران به تعداد 413 نفر بود. برای انتخاب حجم نمونه با توجه به حجم نسبتا کم جامعه و اینکه برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از رویکرد تحلیل مسیر استفاده شد، محقق سعی نمود تا حداکثر اطلاعات را از جامعه¬ی مورد نظر استخراج نماید. بنابراین 413 پرسشنامه در بین دانش¬آموزان توزیع شد و پس از جمع¬آوری و حذف پرسشنامه¬های غیر قابل بررسی و داده¬های پرت، تجزیه و تحلیل داده¬ها با 312 پرسشنامه انجام گرفت. برای اندازه¬گیری متغیرهای اهداف پیشرفت، سودمندی ادراک شده و سبک¬های یادگیری، به ترتیب پرسشنامه¬ی 14 سوالی میگلی و همکاران، پرسشنامه¬ی 4 سوالی میلر و همکاران و پرسشنامه¬¬ی 12 سوالی کلب به کار گرفته شد. روایی محتوایی پرسشنامه¬ها، توسط اساتید گروه روش¬ها و برنامه¬ریزی دانشکده روانشناسی و روایی سازه آن¬ها با انجام تحلیل عاملی تاییدی، تایید شد. همچنین برای تعیین پایایی درونی پرسشنامه¬ها¬ی اهداف پیشرفت، سودمندی ادراک شده و سبک¬های یادگیری، ضریب آلفای کرانباخ به ترتیب 77/0، 90/0 و 80/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، با استفاده از نرم¬افزارهای SPSS21 و AMOS18 انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها، از روش¬های آماری توصیفی فراونی، مد، میانه، میانگین، کجی، کشیدگی، واریانس، انحراف معیار و دامنه¬ی تغییر و نیز استنباطی شامل همبستگی پیرسون، MANOVA، ANOVA، t مستقل و رویکرد تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج نشان داد مولفه¬های اهداف تبحری¬، اهداف رویکردی عملکردی، سودمندی ادراک شده و سبک یادگیری مفهوم سازی انتزاعی رابطه¬ی مثبت و معنا¬دار و اهداف اجتنابی عملکردی و سبک تجربه¬ی عینی رابطه¬ی منفی و معناداری با پیشرفت تحصیلی داشتند. یافته¬های دیگر نشان داد به طور کلی سبک¬¬های یادگیری نمی¬¬تواند به صورت غیرمستقیم در رابطه¬ی اهداف پیشرفت و سودمندی ادراک شده با پیشرفت تحصیلی موثر باشد. همچنین، بین دانش¬آموزان از نظر اهداف تبحری، اهداف اجتنابی عملکردی، سودمندی ادراک شده، و پیشرفت تحصیلی بر اساس رشته¬ی تحصیلی و جنسیت آنان تفاوت معنادار وجود دارد. کلیدواژه¬ها: اهداف پیشرفت، سودمندی ادراک شده، سبک¬های یادگیری، پیشرفت تحصیلی.
    Abstract
    Abstract The purpose of this study is the Mediator of learning styles in rilationship achievement goals and perceived usefulness with third year students' academic achievement in Chaldoran city. Research method is descriptive and the type of it is correlation form (The approach path analysis). Research community includes the whole of high school third year students of Chaldoran city that they were 413 peoples. Due to the relatively small size of the community and the approach path analysis were used to analyze the data, for sample selection, the researcher try to extract the maximum information from the community. Therefore, 413 questionnaires were distributed among students and after collecting and removing non-survey questionnaire and outlier data, data analysis was performed with 312 questionnaires. In order to measuring achievement goals, perceived benefits and learning styles, respectively Miguel,s achievement goals 14-questions questionnaire, Miller,s perceived benefits 4-questions questionnaire and club,s learning styles 12-question questionnaire was used. Content validity of questionnaires confirmed by masters and for determining of Structural validity in all questionnaires, we used confirmatory factor analysis. Also in determining of internal reliability of achievement goals, perceived benefits and learning styles questionnaires Cronbach's alpha coefficient was 0.77, 0.90 and 0.80 respectively. Data analysis is done by using of SPSS18 and AMOS18 software package. Also in data analysis we used descriptive statistical methods and inferential statistics that contain ANOVA, MANOVA, independant t test and path analysis. The results show that components of mastery goals, performance approach goals, and perceived benefits abstract concept learning style had significant positive relationship with academice achievement and performance avoidance goals and objective experience style had academic achievement significant negative relationship with academice achievement. Other findings showed that learning styles can not affect rlationship bitween achievment goals and perceived benefitsn with academice achievement directly. Also, there is significant difference bitween students in mastery goals, performance-avoidance goals, perceived benefits, and academice achievement on the field of education and gender. Keywords: achievement goals, perceived benefits, learning styles, academic achievement.