عنوان پایان‌نامه

بررسی تجربی و تئوری شکل ÷ذیری ورق های ساندویچی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تجربی و تئوری شکل ÷ذیری ورق های ساندویچی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40028;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: TN 728
    تاریخ دفاع
    ۲۹ دی ۱۳۸۷
    دانشجو
    محمود اتحاد
    استاد راهنما
    محمد حبیبی پارسا

    ورق های ساندویچی فلز/ پلیمر/ فلز به دلیل خواص برتر در مقایسه با ورق های فلزی تک لایه، امروزه مورد توجه صنعت خودرو سازی قرار گرفته است. در میان خواص برتر این ورق ها می توان به نسبت بالای استحکام خمشی به وزن، میرا کنندگی صدا، عایق حرارتی و جاذب انرژی ناشی از برخوردهای احتمالی نظیر برخورد های ناشی از تصادفات اشاره نمود. با توجه به وابستگی رفتار شکل پذیری ورق های ساندویچی به خواص فصل مشترک در محل اتصال آلومینیوم - پلی پروپیلن، بخش ابتدایی این پایان نامه به بررسی و بهبود خواص فصل مشترک به صورت تجربی و تئوری با به کار گیری المان های فصل مشترک اختصاص یافته است. در ادامه نمودارهای حد شکل پذیری ورق تک لایه آلومینیوم و ورق های ساندویچی طراحی شده با نسبت متفاوت کسر حجمی لایه واسط پلیمری به دو روش تجربی و تئوری بر اساس مدل شکست نرم در فلزات مورد مطالعه و مقایسه قرارگرفته است. به منظور بررسی رفتار ورق های ساندویچی در فرآیند های شکل دهی و همچنین ارزیابی کارایی نمودارهای حد شکل پذیری و مدل انتخاب شده، بر روی نمونه ها، تست کشش عمیق و کشش با سمبه مخروطی صورت پذیرفت. نتایج تجربی و تئوری از تطابق قابل ملاحظه ای بر خوردار بود. در انتها به منظور ارزیابی تغییرات میکروساختاری لایه واسط پلیمر در اثر تنش های وارده از سوی ابزار و پوسته های فلزی، بر روی نمونه های پلیمری تست های آنالیز حرارتی DSC و ترموگراویمتری انجام شده است. نتایج حاصل از تست اشاره شده بیانگر تغییرات در صد کریستالینیته پلیمر در اثر تنش وارده بوده، به گونه ای که با افزایش میزان تنش و کرنش اعمالی به نمونه، این میزان افزایش یافته است.
    Abstract
    Today Metal-Polymer-Metal Sandwich sheets because of their superior properties like high value of bending strength to weight ratio, vibration damping, heat insulating in comparison with mono layer metal sheets, are gaining increase application in automobile industries. Because formability of sandwich sheets is dependent on metal-polymer interface, the first part of this thesis is dedicated to investigate the interface properties both experimentally and numerically by incorporating cohesive zone elements. In the next part, the formability of mono layer aluminum and sandwich sheets with various polymer core to metal face sheet ratios was determined experimentally and numerically by incorporating GTN damage model based on theory of ductile fracture mechanisms. In order to study the behavior of sandwich sheets in meal forming processes and evaluate the GTN damage model and forming limit criteria to predict the forming behavior of samples, deep drawing and hole expansion by conical punch have been done. Experimental and simulation results were in good agreement. Results shows that forming limit criterion underestimate the forming behavior of sandwich sheets during hole expansion test. Finally DSC and TGA tests were carried on polymer samples in order study the effect of applied stress on microstructure changes of polymer core. Results shows that the crystallinity percentage of polymer core was increase by increasing the applied stress.