بررسی و مطالعه عوامل موثر بر قصد خرید گردشگران از صنایع دستی استان گیلان با در نظر گرفتن ویژگی های محصول
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002702;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80346;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002702;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80346
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- فرشته موسوی احمدزاده دافچاهی
- چکیده
- هر فرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی،اجتماعی و فرهنگی منطقه محل تولید است. هم عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن بهحساب میآید وهم باعث جلب و جذب گردشگران میشود. هرچه قدر حضور گردشگر در جامعه بیشتر باشد، درنتیجه پول بیشتری خرج میکند، بنابراین با تولید تنوعی از محصولات میتوانیم قصد خرید گردشگران ر ا افزایش دهیم. هدف این پژوهش بررسی عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر انگیزهی خرید گردشگران است، که انگیزه نیز بهنوبه خود بر روی قصد خرید تأثیر میگذارد عوامل درونی شامل نگرش و شخصیت است و عوامل بیرونی شامل فرهنگ، خانواده، گروههای مرجع و طبقهی اجتماعی است. ویژگی محصول نیز در این پژوهش نقش تعدیل گر را داشته است. جامعه آماری در این پژوهش تمامی گردشگران که قصد خرید از صنایعدستی این استان رادارند، نمونهگیری به روش تصادفی در دسترس بوده است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران در جامعه نامحدود محاسبهشده است،400 پرسشنامه توزیعشده که از این تعداد 391 بازگشتی داشته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده است، اعتبار آن توسط اساتید، کارشناسان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر و نرمافزار اس پی اس اس و آموس استفاده گردید. نتایج تحقیقات نشان داده است که روابط معناداری بین عوامل درونی و بیرونی و انگیزه و قصد خرید گردشگران وجود دارد. نقش تعدیل گری ویژگی محصول بین عوامل بیرونی و درونی رد شده است.
- Abstract
- Hand products reflect the characteristics of each historical, social and cultural area of production. It is considered an important element of culture and civilization and also makes the recruitment tourists. However the presence of tourists in the community is, therefore spends more money, So the production of a variety of products can increase purchase intent tourists. The aim of this study was to evaluate internal and external factors affecting the motivation of shopping tourists , Motivated, in turn, affect purchase intentions on internal factors, including character, attitude and external factors, including culture, family, reference groups and social classes . Product features have been moderating role in this research. The population in this study, all the tourists who want to buy their handicrafts of the province . Sampling was randomly sample volume is calculated using Cochran's unlimited population, 400 questionnaires were distributed, of which 391 have been returned Data were collected by a questionnaire has been validated by academics, experts and its reliability was confirmed through Cronbach's alpha. For data analysis, structural equation modeling and path analysis software SPSS and Amos were . Studies have shown that the relationship between the external and internal factors of motivation and purchase intention tourists. Product features moderator role between external and internal factors has been rejected Keywords :Intention buy, Motivation, Handicrafts, Product features, State guilan