عنوان پایان‌نامه

توسعه مدل برند کارفرما در دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "توسعه مدل برند کارفرما در دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72123;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72123;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002128;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002128
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    برندکارفرما ابزاری است که از طریق آن سازمان خود را با هویت یک کارفرما، در بازارکار و در معرض دید کارکنان فعلی و بالقوه خود قرار می دهد؛ تا بتواند بهترین نیروی کار موجود را جذب نموده و به نحوی شایسته تا آخرین مراحل زندگی شغلی با خود همراه سازد. با توجه به بداعت موضوع در دنیای کسب و کار ایرانی، پژوهش حاضر قصد بررسی تأثیر برندکارفرما بر سه پیامد اصلی این نوع از برند شامل جذب، نگهداشت و بهره وری نیروی کار را دارد. بر این اساس مدل مفهومی پژوهش به دو بخش قابل تفکیک است. جامعه هدف در پژوهش حاضر دانشگاه تهران در نظر گرفته شده است. در بخش پیامدهای داخلی، جامعه آماری این پژوهش را اعضاء محترم هیأت علمی دانشگاه تهران و در بخش پیامدهای خارجی، دانشجویان ارشد و دکتری متقاضی عضویت در هیأت علمی این دانشگاه در بر می گیرد. روش نمونه گیری در جامعه اعضاء هیأت علمی، به صورت ترکیبی بوده که در مرحله اول با نمونه گیری خوشه ایی، سه پردیس و یک دانشکده انتخاب و در مرحله دوم، اعضاء نمونه، با نمونه گیری غیر احتمالی از نوع در دسترس انتخاب شدند. همچنین در جامعه دانشجویان، اعضاء جامعه در مرحله اول در سه گروه قرار گرفته و در نهایت انتخاب دانشجویان از بین این سه گروه به صورت نمونه گیری غیر احتمالی از نوع در دسترس بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. در مجموع، 308 پرسشنامه تکمیل شد، که از این مجموع 86?پرسشنامه از اعضاء هیأت علمی و 222 پرسشنامه از دانشجویان به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری، هر دو بخش مدل مفهومی، مورد برازش قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که جذابیت های برندکارفرما بر جذب، نگهداشت و بهره وری نیروی کار تأثیر معنادار دارند. در بخش سنجش پیامدهای داخلی، از مجموع فرضیه های ارائه شده، دو فرضیه در جامعه مورد بررسی تأیید نشدند. تعهدسازمانی اعضاء هیأت علمی دانشگاه تهران بر نگهداشت آنان در این دانشگاه و رضایت شغلی این اعضاء بر بهره وری آنان تأثیر مشخصی نداشت. این در حالی است که در بخش پیامدهای خارجی برندکارفرما، تمام فرضیه های ارائه شده، تأیید شدند. از سویی دیگر جذابیت های برندکارفرما از طریق اجرای آزمون فریدمن، در هر دو جامعه، مورد رتبه بندی قرار گرفت. نتایج این آزمون نشان داد که اولویت بندی جذابیت های برندکارفرمای دانشگاه تهران بین اعضاء هیأت علمی و دانشجویانی که متقاضی عضویت در هیأت علمی این دانشگاه هستند، تا حدی متفاوت است. در نهایت ? با توجه به نتایج پژوهش پیشنهادهایی ارائه گردید. واژگان کلیدی: برندکارفرما، ابعاد جذابیت برندکارفرما، جذب، نگهداشت، بهره وری نیروی کار
    Abstract
    Employer brand is a tool which establishes an organization’ identity as an employer in view of current and potential employees. This brand enables organizations to attract the best workforce and retain them properly to the last stages of their career.Being a new subject in Iranian's business world, the current study seeks to check the effect of the employer brand on three main outcomes of this type of brand including attraction, retention and labor productivity. Accordingly, conceptual model can be designed into two separated parts. Target population in this study is considered the University of Tehran. In internal consequences part of employer brand, the members of faculty of this university were selected as the statistical population. Besides, the M.A and Ph.D. students wanting to apply as a member of faculty in University of Tehran were selected in external consequences part. Sampling in the faculty was carried out in two stages. In the first stage, sampling was carried out through cluster sampling by choosing three colleges including College of Farabi, College of Aboureihan and Technical College and a faculty including faculty of Management. Then, in the second stage, members were selected through the non-probability sampling and on the availability basis. On the other hand, in the students group we divided the students into three clusters includeing students of University of Tehran, students of other universities in Tehran and students of other cities’ colleges , in the first stage. Then, in the second stage, members were selected through the non-probability sampling and on the availability basis. The data collection tool was questionnaire. In sum, 308 questionnaires were completed overall which 86 were from the faulty members and 222 were from students. In order to analyzing the data the structural equation modeling is used. The results of the analysis show that the employer brand attractiveness has a meaningful effect on attraction, retention and labor productivity. In analyzing the internal consequences part two hypotheses of the proposed hypotheses were not confirmed in the studied population. The organizational commitment of the faculty members of Tehran University doesn't have any meaningful effect on the retention. In addition, their job satisfaction doesn't have any meaningful effect on their productivity. However, all of the hypotheses of the external consequences part were confirmed. On the other side, in both statistical Populations, the employer brand attractiveness was tested through the Friedman test. The results affirm that there is a difference in prioritizing the attractiveness of the employer brand of the University of Tehran between the members of faculty and M.A and Ph.D. students applying for the membership of faculty. Finally, according to the results some suggestions are presented. Keywords: Employer brand, the dimensions of the employer brand attractiveness, Attraction, Retention, Labor productivity.