تحلیل عوامل موثر برانتخاب مقصدازسوی گردشگران اروپایی:موردمطالعه ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81905;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81905
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- حکیمه نصیری
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- کسب دانش درباره انگیزههای گردشگری از سویی به برنامهریزان مقاصد گردشگری امکان میدهد تا نیازهای گردشگران را به شیوهی مطلوبتری پاسخ دهند و از سوی دیگر، با توجه به ارتباط انگیزه و انتخاب مقصد سفر، دانش یاد شده در پیشبینی الگوهای آتی سفر گردشگران نقش حیاتی ایفا مینماید. هدف از این پژوهش تحلیل عوامل کلیدی انگیزشی است که بر تصمیمگیری گردشگران اروپایی جهت انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر تاثیر بهسزایی داشته است. با تحلیل عاملی نظرات 404 گردشگر اروپایی، این عوامل در چهار عامل کششی شامل "جذابیت امنیت و آسودگی خاطر"، "جذابیت بازاریابی"، "جذابیت جستوجوی تنوع" و "جذابیت فرهنگ و تاریخ مقصد" دستهبندی شدهاند. نتایج نشان میدهد افزون بر اینکه برای گردشگران اروپایی کسب دانش و یادگیری تاریخ و میراث فرهنگی عامل انگیزشی حایز اهمیتی است، ایشان در پی وجود ایمنی و امنیت در مقصد، و همچنین برمبنای تبلیغات دهان به دهان، به سفر به ایران ترغیب میشوند. حضور فعال در فضای مجازی و ارایه بیش از پیش اطلاعات مرتبط با گردشگری ایران و تلاش در جهت ارایه تصویر واقعی از کشور موجب جذب گردشگران اروپایی بیشتری خواهد شد.
- Abstract
- There is a relationship between tourism motivation and destination choice, acquiring knowledge about this is so important in predicting the future patterns of tourists’ behaviour. The main purpose of this study is to analyse the motivational factors influencing European tourists’ decision making process to choose Iran. A sample of 404 tourists were studied, the data were analysed using factor analysis. The mentioned factors were categorized in four pull factors groups named “Attractiveness of safety and peace of mind”, “Attractiveness of marketing”, “Attractiveness of seeking diversity”, and “Attractiveness of culture and history of the destination”. The results show acquiring knowledge and learning about history and cultural heritage is a notable motivational factor, also tourists are persuaded to travel to Iran for feeling safe and secure and relying on their friends’ recommendations. Using social media professionally for providing tourism information about Iran and trying to give actual positive image of Iran will lead more European tourists to choose Iran. So, it is necessary to regard three main dimensions of tourism destinations such as improving international political relationships, conserving cultural and natural resources and offering tourism services and facilities.