بررسی تاثیر آموزش درس تفکر و پژوهش با روش های مشارکتی ،بدیعه پردازی و سنتی بر خلاقیت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پیرانشهر
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69552;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2333
- تاریخ دفاع
- ۰۱ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- فاروق خاکزاد
- استاد راهنما
- مرضیه دهقانی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر تأثیر آموزش درس تفکر و پژوهش با روشهای مشارکتی، بدیعه پردازی و سنتی بر خلاقیت و سازگاری اجتماعی دانشآموزان پایه ششم شهرستان پیرانشهر را مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه دانش آموزان پایه ششم شهرستان پیرانشهر بود، نمونه این پژوهش با روش نمونه گیری در دسترس از بین مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان پیرانشهر انتخاب شده و به کلاسهای منتخب به صورت تصادفی با سه روش بدیعه پردازی، مشارکتی و سنتی درس تفکر و پژوهش آموزش داده شد. در این پژوهش برای سنجش خلاقیت دانش آموزان، از پرسشنامه خلاقیت عابدی و برای اندازه گیری میزان سازگاری دانش آموزان از پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی استفاده شد. بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، پایایی مولفه های سیالی 74/0، ابتکار 61/0، انعطاف63/0 و بسط 68/0 بدست آمد و پایایی خرده مقیاس سازگاری اجتماعی با روش آلفای کرونباخ 78/ 0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از آزمون تی، تحلیل کواریانس تک متغیری و تحلیل کواریانس چند متغیری برای بررسی تفاوت میانگینها و نمرات پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد روش تدریس مشارکتی باعث افزایش معنادار خلاقیت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم می شود( p<0/05) ، همچنین روش تدریس بدیعه پردازی باعث افزایش معنادار خلاقیت دانش آموزان می شود( p<0/01) ولی بر سازگاری اجتماعی تاثیر معناداری ندارد( p>0/05). همچنین روش تدریس مشارکتی بر مولفه ی سیالی تاثیر معنا دار دارد( p<0/05) ولی در مولفه های ابتکار انعطاف و بسط تفاوت معناداری مشاهده نشد( p>0/05). ؛ و روش تدریس بدیعه پردازی در تمامی زیر مولفه های خلاقیت (سیالی، ابتکار، انعطاف و بسط) باعث ایجاد تفاوت معنادار شد( p<0/01). کلید واژه ها: روش تدریس مشارکتی، روش تدریس بدیعه پردازی، خلاقیت، سازگاری اجتماعی، سیالی، ابتکار، انعطاف، بسط.
- Abstract
- Abstract The purpose of this study is The Effects of teaching thinking and research with cooperative learning, Synectics and traditional approach on creativity and social adjustment in Sixth grade students Piranshahr city. The statistical population of this study is students of the Piranshahr city. The study sample was selected sampling and the classes were randomly selected three Synectics, cooperative learning and traditional methods teaching were taught to thinking and research. To measure creativity, the students, the questionnaire Torrance creativity and adaptability to measure high school students' Adjustment.The dynamic reliability of cronbach coefficient of reliability, flexibility, initiative and the expansion was /74,0/61,0/63 ,0/68 and cronbach coefficient reliability of high school students' Adjustment was /78 . Questionnaire was used to analyze the data covariance analysis of univariate and multivariate analysis of covariance to examine the difference between pre-test and post-test scores were used. The findings of this study showed significant increases creativity and participatory methods of teaching social adjustment of students in sixth grade. The teaching method of Synectics significant increase students' creativity( p<0/05), but no significant effects on social adjustment( p>0/05). The components of a fluid, cooperative learning methods( p<0/01), but significant effects on components of the initiative, flexibility, and expansion was not significant( p>0/05). Synectics methods in all the elements of creativity (fluid, initiative, flexibility and expansion) caused was significant( p<0/01). Keywords: cooperative learning, Synectics, creativity, social adjustment, fluid, initiative, flexibility, expansion