عنوان پایاننامه
بررسی وضعیت سیاسی و اجتماعی اسماعیلیان در افغانستان
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3843;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69137;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3843;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69137
- تاریخ دفاع
- ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- سید عطاش نادری
- استاد راهنما
- ابراهیم متقی
- چکیده
- فرقه اسماعیلیه یکی از فرق شیعه می باشد که چون بسیاری از فرق اسلامی از اختلاف در مسئله جانشینی به وجود آمد.این فرقه شیعه پس از امام جعفر صادق،امامت را حق اسماعیل وپسرش محمد می داند.به زعم این فرقه،اسماعیل امام هفتم است و دوره امامان به وی ختم می شود.در زمان امامت اسماعیل،اغلب امامان اسماعیلی از ترس دشمنان وخلفای عباسی مستور می زیستند ولی داعیان آنها آشکارا در شهر ها می گشتند و مردم را بسوی آنان دعوت می کردند. در اواخر قرن سوم،عبید الله مهدی که خود را از نسل فاطمه و از اعقاب محمد بن اسماعیل می شمرد،ظهور کرد ومدعی خلافت حقه فاطمی وعلوی گردید.وی در شمال آفریقا حکومتی مستقل تاسیس کرد واعقاب او به نام خلفای فاطمی یا علوی،در حدود دویست وهفتاد سال بر ممالک وسیعی سلطنت وخلافت کردند.با خلافت فاطمیان کیش اسماعیلی قدرت فراوان یافت و داعیان در سراسر دنیای اسلامی پراکنده گشتند.امرزه اسماعلیان جهان تحت رهبری مستقیم امام حاضرشان نورمولانا شاه کریم الحسینی به پیشرفت های بزرگ علمی، فرهنگی، اقتصادی وسیاسی دست یافته اند.این فرقه مذهبی در کشوری چون افغانستان دارای پیروان خاصی است و زمینه را برای گسترش وقبول آن در این کشور فراهم کرده است.با توجه به شواهد وقراین به نظر می رسد که حضور اسماعیلیه در افغانستان تاریخ بلندی دارد.اما به سبب وضعیت خفقان و استبداد و سرکوب های شدید اسماعیلیان به دست حاکمان کشور در سدههای اخیر سبب شد که اسماعیلیان سر در لاک خود فرو ببرند و با پنهان کاری و لزوم حفظ اسرار، برای شهروندان افغانستان ناشناخته باقی بمانند.نظر به ترویج وگسترش فرقه اسماعیلیه در افغانستان،پژوهش حاضر عهده دار بررسی وضعیت سیاسی واجتماعی اسماعلیان در افغانستان می باشد. لذا در پاسخ به این پرسش اصلی تنظیم شده است که تحولات سیاسی و اجتماعی اسماعیلیان درافغانستان دارای چه روند ها وفرایند هایی بوده است؟فرضیه ای که در پاسخ به پرسش اصلی مورد سنجش و آزمون قرار می گیرد آن است که تحول در فرهنگ،مذهب و تاریخ به عنوان عالی ترین مساهمت فرقه اسماعلیه در عرصه اجتماعی مورد توجه رهبران آن بوده است،ضمن آنکه این فرقه در افغانستان در عرصه های سیاسی خواهان حضور بیشتر در مناسبات سیاسی آنهم با استراتژی صلح و آشتی،فضای سیاسی واجتماعی افغانستان به جامعه پذیری سیاسی نزدیک می نماید.
- Abstract
- Ismaili sect of Shia sects are different because of the many differences arose on the succession issue. The Shiite sect of Imam Ja'far al-Sadiq, Imam Ismail Vpsrsh Muhammad knows the truth. According to the sect, Imam Ismail, the seventh Imam and his term ends. At the time of the Ismaili Imamat, often hidden Imam Ismail Abbasi Caliphslived in fear of enemies but they evidently da'is cities searched and they invite people towards them. In the late third century, Abid Ali Mahdi himself a descendant of Muhammad ibn Ismail's descendants of Fatima and be counted, Keeper of the Fatimid Caliphate emerged was. He established an independent state in North Africa. His Predecessors Fatimid or Alawi, about two hundred Seventy year reign over vast territories were and Caliphate. Ismaili Fatimid Caliphate island and plentiful power da'is scattered throughout the Islamic world Nowadays Asmalyan world, under the direct leadership of Imam Shah Karim al-Hussaini Nvrmvlana their current major advances in scientific, cultural, and political economy have achieved. Certain followers of this sect in the country such as Afghanistan and areas for development in the country has provided and Pass. Given the evidence, it appears that the presence of the Ismaili and Contexts Afghanistan has a long history But due to severe state repression and tyranny and oppression of the rulers of the country in recent centuries Ismailis led Locke's Ishmaelites head stick And the need for secrecy and privacy for citizens of Afghanistan remain unknown. With regard to the promotion and expansion of Afghanistan's Ismaili sect, political and social Asmalyan study undertaken to investigate the situation in Afghanistan. So the answer to this question is a set of social and political transformation processes of Ismailis in Afghanistan with what the trends are? The hypothesis tested is determined to answer the question that Change in culture, religion and history as the most awesome Msahmt Ismaili sect leaders have been considered in the social field While the sect in Afghanistan seeks political participation in political affairs, especially with the strategy of reconciliation, Afghanistan's political and social climate of political socialization to close.