عنوان پایان‌نامه

مرگ از منظر ایلامیان بر پایه شواهد باستانشناختی و منابع مکتوب



    دانشجو در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مرگ از منظر ایلامیان بر پایه شواهد باستانشناختی و منابع مکتوب" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    باستان شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4332;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74866;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4332;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74866
    تاریخ دفاع
    ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    حکمت اله ملاصالحی

    ایلام با مجموعه‌ای از گروه‌هایی با تنوع قومی و زبانی در جنوبغربایران، در نیمه‌ی دوم هزاره‌ی سوم پ.م. به صورت نیرویی منسجم با ادعای نفوذ در صحنه¬ی سیاسی آسیای غربی پا به میدان نهاد. ایلامیان توانستند با ادغام منابع سرزمین¬های پست و سرزمین¬های بلند به قدرت رسیده و بیش از هر سلسله و امپراتوری‌ای در خاور نزدیک، حدود ???? سال دوام بیاورند. جهانایلامییکیازمهم-ترینمراکزفعالتحولاتشهرنشینیازهزاره-یسومپ.م.تاآغازسلسله¬یهخامنشیاست. میراثجهانایلامیسختبردوره¬هایبعدیفرهنگو تمدنایرانیتأثیرنهاده،بههمیندلیلشناختایندوره-یمهمازهرنظر حائزاهمیتبسیاراست. در میان پژوهش‌های صورت گرفته درباره‌ی ایلام و ایلامیان، مطالعاتدرمورداعتقاداتایلامیانخصوصاًنسبتبهمرگ، به ‌طور کلیبسیارمبهمواندکاست؛به عبارت دیگر، شناخت و آگاهی درباره‌ی مفاهیم زندگی پس از مرگ ایلامی یا آیین‌های تدفینی ایلامی، بسیار کم است. با این حال، اطلاعات موجود نشان می‌دهند که مرگ، یک دغدغه و دل‌مشغولی مهم ایلامیان بوده است. مسئله‌ی مرگبرایهمه¬یجوامع وفرهنگ‌هاودریککلامبرایبشریتهمیشهیکپدیده‌یمهموفوق‌العادهتأثیرگذاربودهاست؛ بنابراین بازسازیوتبیینجهان‌بینیونوعنگرشایلامیانبه مرگ،زندگیپسازمرگ، جهانپسازمرگ، شیوه‌هایتدفین و آیین¬ها و تشریفاتِ (مذهبی) تدفینی آن‌ها،می‌تواندنقشتعیین‌کننده‌ایدرشناخت و درکهویتفرهنگی،رفتارهایآیینیونظام‌هایاعتقادیجامعه‌یایلامیداشتهباشد. از لایه‌های اوایل هزاره¬ی دوم پ.م. شوش شمار زیادی مدارک قانونی و اداری یافت شد که همه به خط اکّدی نوشته شده ¬بودند که در میان آن¬ها، گروه کوچکی متشکل از هفت متن را می‌توان «مدارک تدفینی»دانست؛ این مدارک به‌احتمال‌ زیاد به اواخر دوره‌ی سوکَّل¬مَخ¬ها¬ تعلق دارند. بهواسطه¬ی این هفت لوح می‌توان به تصور روشن‌تری از عقیده‌ی ایلامیان درباره‌ی مرگ و جهان دیگر دست یافت. البته در اینجا نیز خیلی چیزها هنوز مبهم است؛ با این حال، این سندها بی‌اندازه روشنگرند. در پژوهش حاضر، پس از بررسی شیوه¬هایتدفینِ ایلامی و آیین‌ها و تشریفاتِ (مذهبی) تدفینی، متون تدفینی شوش مورد مطالعه قرار گرفته‌اند؛ پس از ترجمه‌ی متون، مقایسه‌ای بین مفاهیم آن‌ها و اعتقادات، اندیشه¬ها و اساطیر بین‌النهرینی صورت گرفته و در نهایت تأثیر احتمالیجهان‌بینیونوعنگرشایلامیانبه مرگ،زندگیپسازمرگ و جهانپسازمرگبررویجوامعایرانیپیشْ¬زردشتیوهخامنشی مطالعه شده است. واژگان کلیدی: ایلام، ایلامیان، مرگ، تدفین، آیین¬ها و تشریفاتِ (مذهبی) تدفینی، متون (مدارک) تدفینی شوش
    Abstract
    A miscellany of ethnically and linguistically diverse groups in south west Iran, Elam nevertheless emerged as a coherent force in the second half of the third millennium B.C. with pretensions to influence on the political stage of Western Asia. Elamites. By integrating lowlands and highlands resources Elamites could reign and survive, ca. 2500 years, more than any dynasty and empire in the Near East. Elamite world is one of the most active centers of the urban development from third millennium B.C. until the beginning of the Achaemenid dynasty. Elamite world heritage influenced on the next stages of the Iranian culture and civilization, so knowledge of this important era, in every aspect has a lot of importance. Through researches done on Elam and Elamites, studies on Elamites beliefs especially about death, generally is very vague and scarce; In other words, very little is known on Elamite afterlife concepts or on the Elamite funerary cult. Nevertheless, the available information suggests that death was an important preoccupation of the Elamites. Death issue has always been an important and extremely effective phenomenon for all societies and cultures, and in a word for humanity; thus reconstructing and explaining of Elamites worldview and attitude to death, afterlife, netherworld, burial types and practices and funerary cults and rituals can have a determinant role to knowledge and understand of cultural identity, religious attitudes and belief systems of Elamite society. The early second millennium B.C. levels at Susa have yielded a large number of legal and administrative documents, all were written in Akkadian. Among those, a small group of seven texts, may be described as “funerary documents”. These documents, dating mostly probably to the very end of sukkalmah period.Due to these seven tablets, more accurate conception may be known of Elamites beliefs about death and the other world. But also here, many things are unclear; nevertheless these documents are extremely illustrative. In this dissertation, after study of Elamite burial types and practices and funerary cults and rituals, we have been considered funerary texts (documents) from Susa; after translating of the texts, a comparison has been made between their concepts and Mesopotamian beliefs, ideas and myths, and finally the possible impact of Elamites worldview and attitude to death, afterlife and netherworld on pre-Zoroastrian and Achaemenid societies of Iran, has been studied. Keywords: Elam, Elamites, Death, Burial, Funerary Cults and Rituals, Funerary Texts (Documents) from Susa