عنوان پایاننامه
بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با درگیری تحصیلی و تفکر انتقادی در دانشجویان علوم انسانی دانشگاه ارومیه
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 476;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72045;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 476;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72045
- تاریخ دفاع
- ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- پریا جلالی
- استاد راهنما
- منصوره حاج حسینی
- چکیده
- هدف این پژوهش بررسی رابطه ی اعتیاد به اینترنت با درگیری تحصیلی و تفکر انتقادی در دانشجویان علوم انسانی دانشگاه ارومیه بوده که از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیتِ گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی دانشجویان علوم انسانی مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 93-1392، 1136 نفر تشکیل می داد که از میان آنها نمونه ای به حجم 287 و به روش تصادفی طبقه ای انتخاب، و برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه (اعتیاد به اینترنت یانگ، درگیری تحصیلی تینیو و تفکر انتقادی ریکتس) استفاده شد. داده های حاصل در دو سطح توصیفی (¬فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و ...) و استنباطی (تی گروه های مستقل ، تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون)، تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان 1/11% است که سهم پسران و دختران به ترتیب برابر با 1/7 و 1/4 درصد می باشد. تفاوت موجود بین وابستگی به اینترنت در دانشجویان بر حسب متغیرهای سن، رشته تحصیلی و تاهل، معنی دار (01/0p<)، اما متغیرهای جنس و سال اشتغال به تحصیل، غیر معنی دار (01/0
- Abstract
- The Relationship between Internet Addiction and Academic Engagement and Critical Thinking Among Human Sciences Students of Urmia University Abstract: The purpose of this research was to investigate the relationship between internet addiction and academic engagement and critical thinking among human sciences students of Urmia University. The objective of the present study is an applied one and regarding the data collection method it is descriptive- correlational. The statistical population includes all the undergraduate human sciences students of Urmia University (1136 individuals) in 2013-2014 academic year. Using a stratified random sampling method a sample size of 287 was selected according to the size of the population. For data collection we used three questionnaires (Young’s internet addiction, Tinio’s academic engagement and Ricketts’ critical thinking). The validity of the tools was confirmed in the form of content validity and their reliability was determined by Cronbach's alpha method as 92.0, 86.0 and 77.0, respectively. The obtained data were statistically analyzed using descriptive (frequency, frequency percentage, mean) and inferential (T-test of independent groups, variance analysis, One-Way analysis of variance and Pearson correlation coefficient) methods. The results show that internet addiction among students is 11.1%, the males and females are 7.1 and 4.1 % respectively. Based on the age, academic major, and marital status variables there was a significant (p<0.01) difference between internet use and internet dependency and based on the gender and the year of the education variables this difference was not significant (p<0.01). Also between internet addiction and academic engagement on the one hand and critical thinking on the other, there is a negative relationship which, at the error level of 1%, is significant (p<0.01). Keywords: Internet addiction, Academic engagement, Critical thinking