آسیب شناسی درس تربیت بدنی در مدارس پسرانه دوره اول متوسطه شهرستان بهارستان ( یک ارزشیابی ترکیبی)
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70963;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2370
- تاریخ دفاع
- ۰۵ آبان ۱۳۹۴
- دانشجو
- محسن زراعتی
- استاد راهنما
- محمد جوادی پور
- چکیده
- چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی آسیب شناسی درس تربیت بدنی دوره اول متوسطه در مدارس پسرانه شهرستان بهارستان است. روش پژوهش حاضر از نوع، پژوهش آمیخته یا روشهای پژوهش ترکیبی است. جامعه آماری این تحقیق در روش کمی و کیفی شامل مدیران، معاونین، دبیران تربیت بدنی و دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان بهارستان در سال تحصیلی 94-1393 است. نمونه آماری مطالعه حاضر؛ شامل کل مدیران مدارس(16 نفر)، دبیران تربیت بدنی(17 نفر)، معاونین آموزشی مدارس(14 نفر) معاونین پرورشی و تربیت بدنی(12 نفر) که تعداد کل مدیران، معاونین و دبیران تربیت بدنی59 نفر می باشد. از این تعداد 6نفر برای گروه مصاحبه کانونی انتخاب شدند. تعداد نمونه برای دانش آموزان 300 نفر میباشد. برای جمعآوری دادههای کمی از فرمهای دانش آموزان و معلمان آسیبشناسی درس تربیت بدنی و برای بخش کیفی از روشهای مصاحبه گروه کانونی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و مشاهده استفاده شد. برای تحلیل داده ها در بخش کمی پژوهش از آزمون تی تک نمونه ای و آزمون تی زوجهای همتا استفاده شد. و برای بخش کیفی پژوهش فراوانی پاسخها مد نظر قرار گرفت. نتایج حاصل از مصاحبه گروه کانونی عوامل مهم از نظر مدیران ، معاونین و معلمان تربیت بدنی که موجب شده است درس تربیت بدنی که در حال حاضر در مدارس ارائه میشود با اسناد نظام آموزش و پروش همخوان نباشد. شامل 1- کمبود امکانات2- زمان کم درس تربیت بدنی در برنامه آموزشی 3- عدم توجه مدیران آموزش و پرورش 4- تاکید زیاد بر فعالیتهای حرکتی5- عدم توجه نظام آموزش و پرورش به جنبه رشد فردی 6-آموزش ناکافی معلمان و مدیران مدارس برای رسیدن به هدف مورد نظر 7- ناکافی بودن تعداد معلمان میباشد. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین عامل ضعف اجرا ابتدا از نظر مدیران مدارس، معاونین و معلمان تربیت بدنی کمبود بودجه و عدم وجود فضای مناسب برای درس تربیت بدنی و از دانشآموزان کمبود امکانات و بعد از آن زمان کم در نظر گرفته شده برای درس تربیت بدنی میباشد در مورد ارزشیبابی درس تربیت بدنی نتایج نشان دادند که از نظر مدیران مدارس، معاونین و معلمان تربیت بدنی عدم توجه به وضعیت جسمانی دانشآموز در ارزشیابی درس تربیت بدنی میباشد و دانش آموزان وضعیت ارزشیابی را نامطلوب میدانند زیرا از نظر دانشآموزان در آن به علاقه دانشآموز به رشته ورزشی خاص و به وضعیت جسمانی کودک توجه نمی شود. نظر مدیران، معاونین و معلمان بیشترین نقص محتوایی توجه بیشتر به وضعیت جسمانی دانشآموزان است اکثر دانشآموزان نیز توجه بیشتر به وضعیت جسمانی را ضعف محتوایی برای این درس مطرح نموده اند. کلید واژه ها: آسیب شناسی ، تربیت بدنی، اسناد نظام آموزش و پرورش، محتوای درس تربیت بدنی، اجرای درس تربیت بدنی، ارزشیابی درس تربیت بدنی
- Abstract
- Abstract The aim of this study was to examine the pathology of the junior high school physical education in schools, city boy is gone. Method of study, research is mixed or combined research methods. The population of the quantitative and qualitative research methods, including managers, assistants, physical education teachers and first city high school students in the academic year 94-1393 is gone. The sample of the present study included all school principals (n = 16), physical education teachers (17), Vice-school (n = 14) Vice training and sport (12) the total number of managers, assistants and physical education teachers 59 people is. Of these, 6 were selected for focus group interviews. The number of samples is 300 students. To gather the quantitative data of students and teachers pathological forms of physical education and to the quality of the methods and focus group interviews, semi-structured interviews and observation were used. To analyze the data in a study of single-sample t-test and t-test was used matched-pair. And frequency was considered for qualitative research. The results of focus group interviews are important factors in terms of managers, assistants and physical education teachers who have caused the current physical education in schools is not consistent with the documents education system. Include (1) lack of physical education in the curriculum 3. Facilities 2- little time ignoring Director of Education 4. emphasis on education activities Hrkty5- lack of attention to aspects of personal development 6. Insufficient training teachers and school administrators to achieve the target is 7 insufficient number of teachers. Evaluation is about physical education results showed that the school administrators, assistants and physical education teachers, lack of attention to the physical condition of students in physical education assessment and evaluation of student status unfavorably because of the students in the Student interests in particular sports and children's health to ignore. Managers, assistants and teachers pay more attention to the physical health of children is the greatest defect content, most students also pay more attention to poor physical condition and have proposed content for this lesson. Keywords: pathology, physical education, documents, education, physical education content, implementation of physical education, physical education evaluation.