عنوان پایان‌نامه

ادراک معلمان از منزلت اجتماعیشان و رابطه آن با فرسودگی و انگیزش شغلی



    دانشجو در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ادراک معلمان از منزلت اجتماعیشان و رابطه آن با فرسودگی و انگیزش شغلی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72252;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2386
    تاریخ دفاع
    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    دانشجو
    سمیه مهدیان
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک معلمان از منزلت اجتماعیشان و رابط? آن با فرسودگی شغلی و همچنین بررسی نقش واسطه ای انگیزش شغلی در این رابطه، انجام گرفت. در این پژوهش از روش ترکیبی اکتشافی استفاده شده است. روش به کار گرفته شده در بخش کیفی، پدیدارشناسی تأویلی بوده. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 14 شهر تهران می باشد. نمونه مورد بررسی برای بخش کیفی، به شیو? هدفمند به حجم 16 نفر انتخاب شدند و داده ها از طریق مصاحبه گردآوری شدند. برای بخش کمی نمونه‌گیری به شیوه تصادفی ساده به حجم 180 نفر انتخاب گردیدند و داده های مربوط به آن با ابزار پرسشنامه جمع آوری شدند. در بخش کیفی نتایج پژوهش نشان می دهد که عد? اندکی از معلمان از منزلت اجتماعی حرف? خود راضی هستند. ایشان پررنگ بودن بعد معنوی حرف? معلمی را دلیل این عقید? خود عنوان کردند اما در اکثر موارد معلمان از منزلت اجتماعی حرفه خود راضی نمی باشند. دلایل ایشان در 4 بعد سازمانی، اقتصادی، اجتماعی و شخصی قرار گرفته شده است. بعد اقتصادی شامل حقوق و مزایا و وضعیت اقتصادی معلمان و عدم اعتبار شغلی می باشد. بعد سازمانی شامل عملکرد مسئولین، کیفیت ورودی ها و معیارهای ارتقاء در حرفه می باشد. بعد اجتماعی به فرهنگ مادی جامعه و معیارهای مادی‌گرایان? منزلت اجتماعی، فرهنگ والدین و دانش آموزان، جایگاه حرفه معلمی در مقایسه با سایر مشاغل، عملکرد رسانه ها اشاره دارد و بعد شخصی شامل عملکرد معلمان، کاهش تعلق حرفه ای، احساس و افکار شخصی، ذهنیت معلم، رفتار شخصی و اخلاق حرفه ای است. این موارد موجب عدم تمایل به کار، عدم تعلق حرفه ای و علاقه به خروج از حرفه، بروز احساس پشیمانی از انتخاب این حرفه، سرافکندگی، بی انگیزگی، کم کاری و خستگی می شود. همچنین در بخش کمی این نتایج به دست آمد که بین ادراک معلمان از منزلت اجتماعیشان و انگیزش شغلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و بین ادراک از منزلت اجتماعی و فرسودگی شغلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین فرسودگی شغلی و انگیزش شغلی رابط? منفی معنادار وجود دارد. ادراک از منزلت اجتماعی پیش بینی کننده مثبت و معنادار انگیزش شغلی و پیش بینی کننده منفی و معنادار فرسودگی شغلی است. انگیزش شغلی در رابطه میان ادراک از منزلت اجتماعی و فرسودگی شغلی، نقش واسطه ای ایفا نمی کند. کلید واژه ها: ادراک از منزلت اجتماعی، فرسودگی شغلی، انگیزش شغلی، معلمان ابتدایی
    Abstract
    Abstract: This study aimes to evaluate the teacher' s perceptions of their social status and its relationship with job burnout and also examining the mediator role of motivation in this correlation. In this study we have used explorative mixed method. The method in qualitative phase was hermeneutic phenomenology. The study population included all male elementary school teachers in district 14 in Tehran. The sample for qualitative phase were selected purposefully 16 people and data were collected with interview. For quantitative phase 180 people were selected randomly and data were collected by questionnaire. In the qualitative phase, results showed that a small number of teachers were satisfied with their social status. They said, highlighting spiritual dimention of teaching profession is their reason of this belief. But in most cases, teachers were not satisfied with their social status. Their reasons were classified in 4 dimensions as organizational, economic, social and personal. The economic dimension included wage and benefits and economic status and professional prestige. The organizational dimension included accountable performance, quality input and standards advancement in profession. The social dimension imply society's culture and objectivism standard of social status, students and parent's culture, status of the teaching profession compared to other businesses and media performance and personal dimension included performance of teacher, professional commitmeent , personal feelings and thoughts, teachers mentality, personal behavior and professional ethics. This cases caused the lack of desire to work, the lack of professional commitmeent, interest to the exit from profession, outbreak of regret felt for choosing these profession, shamefulness, less motivation, shirking and fatigue. Also in the quantitative phase, results shows that between teacher's perception of social status and their job motivation is significant positive relationship and between teacher's perception of social status and their burnout job is significant negative relationship and between teacher's burnout job and job motivation is significant negative relationship. teacher's perception of social status is positive and significant predictor of job motivation and negative and significant of burnout job and job motivation don't play role of mediator in relationship between teacher's perception of social status and job burnout. Key words: Perception of Social Ststus, Job Burnout, Job Motivation, Elementary Teacher