ادارک معلمان از تنبیه و تشویق در نظام آموزشی مقطع ابتدایی در شهرستان رباط کریم ۹۴-۱۳۹۳
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72077;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2390
- تاریخ دفاع
- ۱۰ آبان ۱۳۹۴
- دانشجو
- شیرین دانشور
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- درک معلم ابتدایی، از تشویق و تنبیه، یک ویژگی اساسی و بنیادی در مدیریت کلاس درس، قلمداد می شود. استفاده از شیوه های تشویق و تنبیه بر خلاف نظر بسیاری از معلمان، ساده و بدیهی نیست. تأثیر تنبیه و تشویق بی جا یا نامناسب نیز بر دانش آموز، در بعضی موارد غیر قابل جبران است و به همین ترتیب اثر تشویق ها و تنبیه مناسب و بجا نیز بسیار زیاد است و گاهی باعث تغییر سرنوشت علمی و تربیتی یک دانش آموز می شود. این پژوهش با هدف شناخت ادراک معلمان ابتدایی شهرستان رباط کریم، نسبت به تشویق و تنبیه، انجام شده است. درک معلم، از دانش آموز به عنوان موجود یادگیرنده، از چیستی تشویق و تنبیه، از چرایی تشویق و تنبیه و تجربه ی زیسته معلم در مورد تشویق و تنبیه، از دیگر اهداف این تحقیق به شمار می رود. مطالعه از روش کیفی و سنت پژوهشی پدیدار شناسی توصیفی، انجام شده است. میدان پژوهش، معلمان دوره ابتدایی شهرستان رباط کریم، بودند، نمونه مورد بررسی معلمانی که حداقل 8 سال سابقه تدریس داشته، دارای تحصیلات دانشگاهی نیز بودند، می باشند. انتخاب نمونه با استفاده از راهبرد ملاکی در نمونه های اولیه شروع شده و با راهبرد گلوله برفی ادامه یافت و داده های مطالعه از فن مصاحبه ی نیمه ساختار یافته جمع آوری شده، پس از پیاده سازی و کدگذاری، مقوله بندی و تحلیل به روش کلایزی تعداد 263 کد 32 زیر مضمون و 9 مضمون اصلی به دست آمد. مرحله ی جمع آوری داده در مصاحبه ی دوازدهم به اشباع رسید و سه مصاحبه ی دیگر برای تأیید نتایج به دست آمده، انجام شد. برای اعتبار بخشی، روش های تحلیل موقعیت مصاحبه، ارزیابی با روش ارتباطی، ممیزی بیرونی، بازبینی نتایج و درگیری طولانی مدت استفاده شده است. مطابق نتایج به دست آمده، ادراک شرکت کنندگان، از تشویق در 17 زیر مضمون و 4 مضمون اصلی، شامل ماهیت تشویق، ضرورت تشویق، ویژگی های دانش آموزان و روش های تشویقی مورد استفاده، و ادراک از تنبیه در 8 زیر مضمون و 3 مضمون اصلی، شامل ماهیت تنبیه، ضرورت تنبیه و روش-های تنبیهی مورد استفاده، و رویکردهای انگیزشی مورد استفاده ی آنان در 4 زیر مضمون و 1 مضمون اصلی، شامل رویکردهای انگیزشی، شناسایی شدند. شرکت کنندگان اجرا تشویق و تنبیه مورد نظر خود را در بعضی موارد غیر ممکن دانسته، عوامل محیطی را مورد نقد قرار دادند. این عوامل، با عنوان آسیب شناسی اجرا روش های تشویق و تنبیه، در 3 زیر مضمون و 1 مضمون اصلی، شامل آسیب شناسی در زمره ی یافته های جانبی این مطالعه به حساب می آید. کلمات کلیدی: ادراک، تشویق، تنبیه، پدیدارشناسی
- Abstract
- According to studies, Elementary teacher perception of encouragement and punishment is considered a fundamental feature in the classroom. Teacher's knowledge affect on their perception and the perception will affect on their beliefs. These beliefs will show the type of the behaviors in the class. The aim of this research is to identify the primary teachers' perceptions of reward and punishment in the Robat Karim city. The other aim is to find the affect of the perception in performance of education and training. This research is done based on the qualitative and phenomenological method. The corpus of this study is, the primary school teachers of Robat Karim city, who are expert in the area of primary school teaching and had at least 8 years of teaching experience and academic degrees. Samples are selected using criterion strategy in initial samples and continued with snowball strategy. Research data were collected through semi-structured interview and were analyzed after implementation and coding, and analytical colaizzi model, and 263 Code, 32 under the theme, and, main theme was obtained 9. Data was collected at The stage of collecting data and was saturated in the twelfth stage of interview and 3 other stages were taken for the result verification. For verification of results the position of interview, evaluation method of communication, situational analysis, external audit, review results, long-term engagement were used. According to the results, the perception of the participants, under the theme of encouragement in 17 sub themes and 4 main themes, including the nature of encouragement, the necessity of encouragement, characteristics of students and common rewarding methods , and the perception of discipline at 8 sub themes and 3 major themes, including the nature of the punishment, the necessity of punishment and punitive common methods , and motivational approaches, in 4 sub-themes and one main theme, including motivational approaches were identified. Participants bilieved in some caces,running their preferred reward and punishment were impossible after the environmental factors. These factors are known as pathology implementation of rewarding and punishment methods,which in 3 sub-themes and one main theme, including pathological findings, come to account in this study. Keywords: perception, encouragement, discipline, phenomenology