عنوان پایاننامه
بررسی همراستایی ساختار ، فرهنگ و استراتژی سازمان (مورد مطالعه : دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - مدیریت توسعه سازمان ومنابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72191;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72191
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- اکرم رستم خانی
- استاد راهنما
- علی حیدری
- چکیده
- آنچه مدیران در تدوین استراتژی برای سازمانهای خود در آن اشتراک دارند، تلاش برای شکل دهی به مجموعه ای هماهنگ است که بتواند اهداف گوناگون را محقق کند.فرض اساسی و ثابت در کلیه تعاریف هماهنگی نیز این است که سازمانها زمانی که به انطباق دست مییابند،اثربخشتر و کاراتر عمل خواهند کرد. در این راستا دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز به دنبال برقراری هماهنگی بین فرهنگ و ساختار سازمانی با استراتژی در حال تدوین خود می باشد.لذا پس از شناسایی وضع موجود عناصر سازمانی برای بررسی همراستایی از نظریه نقاط مرجع استراتژیک به عنوان عامل تمایز بین عناصر مختلف استفاده شده است. تحقیق حاضر برحسب هدف، از نوع کاربردی و برحسب روش گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی میباشد.جامعه آماری پژوهش 72 نفر عضو هیئت علمی و 80 نفر کارکنان وکارشناسان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می¬باشند. روش نمونه گیری، نمونه در دسترس بوده است. داده های پژوهش از طریق سه پرسشنامه استاندارد استراتژی (مایلز و اسنو)، ساختار( رابینز) و فرهنگ (دنیسون) جمع آوری شده است و نتایج نشان می دهد بین فرهنگ و استراتژی هماهنگی و همراستایی وجود دارد ولی ساختار با استراتژی و فرهنگ دانشکده همراستا نیست.
- Abstract
- What managers have in common in developing strategies for their organizations is trying to shape a coordinated group, so that different objectives can be achieved through it. Also the basic assumption in all definitions of coordination is that when organizations achieve compliance, they will operate more efficient. In this regard Faculty of Management of Tehran University is also seeking to establish coordination between faculty’s culture and organizational structure with its developing strategy. Therefore, after identifying status quo of organizational elements, in assessing the alignment the Strategic Reference Points theory is used to distinguish between different elements. Based on objective the present study is an applied research and based on the method of data collection it is a descriptive research. The study sample consists of 72 faculty members and 80 staff members and experts at Faculty of Management of Tehran University. The sampling method used is availability sampling. Research data is collected through 3 standardized questionnaires which are strategy questionnaire (Miles and Snow), structure questionnaire (Robbins) and culture questionnaire (Denison). The results show that there is alignment between culture and strategy of the faculty but there is no alignment between strategy and faculty’s culture and structure.