عنوان پایاننامه
برررسی رابطه اخلاق حرفه ای معلمان با سلامت سازمانی در مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70908;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2364
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- مجتبی حاج خزیمه
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر، باهدف بررسی رابطه اخلاق حرفهای معلمان و سلامت سازمانی در مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران صورت گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده¬ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94 - 1393 میباشد که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 7848 (6984 زن و 864 مرد) نفر اعلامشده است؛ که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 366 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه¬گیری در این پژوهش، روش نمونه¬گیری خوشه ای چندمرحلهای میباشد. جهت گردآوری داده¬ها از پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفهای و پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1987) استفادهشده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (اخلاق حرفهای «94/0» و سلامت سازمانی «88/0») ارزیابی شد. یافته¬ها نشان داد: 1) وضعیت کلیه مؤلفههای اخلاق حرفه بهغیراز مؤلفه عدالت که در حد متوسط میانگین فرضی پژوهش قرار دارد، در کلیه ابعاد بالاتر از میانگین فرضی پژوهش میباشد.2) وضعیت سلامت سازمانی در حد بالاتر از میانگین فرضی پژوهش قرار دارد بهغیراز مؤلفههای انسجام نهادی، حمایت منابع و نفوذ مدیر که تفاوت معناداری با میانگین فرضی پژوهش ندارد. 3) بین اخلاق حرفهای معلمان و سلامت سازمانی نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (54/0r= و 01/0P?). 4) سه مؤلفه مسئولیتپذیری، صداقت و قانون پذیری اخلاق حرفهای سهم معناداری در پیشبینی سلامت سازمانی دارند. کلید واژگان: اخلاق حرفهای، سلامت سازمانی، معلمان مدارس پسرانه ابتدایی
- Abstract
- Abstract The present research studies the relationship between teacher’s professional ethics and organizational health in public primary schools of boys in Tehran. The method of the research is the practical purpose and data collection, descriptive from correlation type . The statistic population consisted of all public primary schools teachers in of boys in Tehran, 1393-94. According to the latest statistics, there are 7848 (consisting of 6984 women and 864 men). 366 peoples were selected for Kukran sample making formula. Sampling method in this study is multistage cluster sampling. Hoy and Feldman (1987) was used for data collection in professional ethics and organizational health questionnaire. To validate the questionnaire, was use content and construct validity. reliability was estimated through Cronbach’s alpha coefficient on Pilot study (professional ethics "0/94" and organizational health"0/88") too. The results showed : 1) all the components of professional ethics were above average in all aspects, except for justice component that was equal to the average hypothesis of this research. 2) Organizational health is much higher than the average research hypotheses, except for components of institutional coherence, resources support and manager influence that do not represent significant difference with the average research hypotheses. 3) There is a significant and positive relationship(r=0/54,p?0/01) between the professional ethics of teachers and organizational health too. 4) Three components of: accountability, integrity and professional obedience of law ethics have meaningful contribution to organizational health. Keywords: professional ethics, organizational health, elementary schools of boys teachers