عنوان پایاننامه
بررسی رابطه رهبری توزیع شده با خوشبینی علمی معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73306;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2427;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73306;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2427
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- امین هماینی دمیرچی
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه رهبری توزیعشده با خوشبینی علمی معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 تشکیل می¬دادند (7848 نفر). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 366 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای و طبقه ای متناسب با حجم جامعه انجام شد. جمع آوری داده ها براساس دو پرسشنامه رهبری توزیع شده و خوشبینی علمی معلمان صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 0.87 و 0.92 به دست آمد. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی تست تک نمونه ای، همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری توزیعشده و خوشبینی علمی معلمان ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران بالاتر از حد متوسط و میانگین نظری قرار دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین رهبری توزیع شده و خوشبینی علمی معلمان و مولفه های رهبری توزیع شده با خوشبینی علمی معلمان رابطه مثبت و معناداری در سطح 0/01 وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین هفت بعد سبک رهبری توزیعشده پنج بعد تعامل مبتنی بر اعتماد، فرهنگ مدرسه، عمل رهبری، حمایت همه جانبه و ارزیابی و توسعه حرفهای هر یک به ترتیب 28%، 19%، 27%، 13%و 19% درصد از خوشبینی علمی معلمان را پیش بینی می کنند و رویهمرفته %65 درصد از خوش بینی علمی معلمان را تبیین می نمایند. ولی دو بعد ماموریت و تصمیم گیری مشترک پیش بینی کننده مناسبی برای خوشبینی علمی معلمان نمیباشند.
- Abstract
- The point of this research was survey respect Distributed leadership with an Academic optimism teachers of academy elementary state Boys city of Tehran .the style of research, been descriptive-solidarity and population statistic of research are applied all elementary School teachers of state boys of city of Tehran in 1393-94 (7848 person). For appointment size of model was used by frame Cochran and 366 person have been selected at topic model that accomplish their election with use of method Multi-stage cluster sampling and stratified Proportional to population size. Muster of data accomplish according to two questionaire Distributed leadership and Academic optimism teachers that is those coefficient Cronbach's alpha in order 0/87 and 0/92. to determine questionaire Validity, was used by Content and construct validity. To analyze the datas from tests of single sample t-test, Pearson correlation and stepwise regression was used. The research conclusions showed that have been situated Distributed leadership and optimism science teachers of academy elementary state Boys city of Tehran upper the average and mean. The Pearson correlation test results showed that between the Distributed leadership and optimism scientific of teachers and the components of distributed leadership with an Academic optimism teachers is respect of the plus and Significantly 0/01 also. The results also showed regression analysis that from seven Distributed leadership dimension Based five interaction dimension on professional development, vocation, Full support, leadership action, school culture and confidence every in order 0/28, 0/19, 0/27, 0/13, 0/19 Academic optimism teachers forecast and in total 0/ 65 of the Academic optimism teachers. But the two missions and joint decision making dimensions for Academic optimism teachers are not Predict the appropriate and lack a meaningful contribution to the prediction of Academic optimism teachers were removed from the equation. Key words: distributed leadership, Academic optimism, elementary teachers