عنوان پایان‌نامه

مدلسازی تاخیر در شبکه های موردی در حضور تکنولوژی های چندگانه بی سیم



    دانشجو در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدلسازی تاخیر در شبکه های موردی در حضور تکنولوژی های چندگانه بی سیم" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2783;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70369
    تاریخ دفاع
    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    احمد خونساری

    شبکه‎های بی‎سیم موردی از دیرباز مورد توجه محققان و صاحبان صنعت بوده است. با گذشت زمان این شبکه‌ها حوزه‌ها‌ی متفاوتی از صنایع و کاربردها را در برگرفته است و نوع خاصی از این شبکه وارد صنعت خودرو شده است. از طرفی افزایش روزافزون تصادفات جاده‌ای، تلفات جانی و خسارات ناشی از آن محققان را به تحقیق و جستجوی راهکارهایی برای کاهش تصادفات و آثار ناشی از آن واداشته است. راه‌حل‌های انفعالی جهت کاهش آثار منفی همانند استفاده از کیسه‌ی هوا، و راه‌حل‌های فعال و پیشگیرانه همانند ترمز ABS، و استفاده از سامانه‎های هوشمند حمل و نقل، از جمله مهم‌ترین پیشرفت‌ها در این زمینه است. ارتباطات هوشمند بین‌خودرویی با استفاده از فن‌آوری ارتباط کوتاه برد اختصاصی امکان ارتباط بین خودرو-خودرو و ارتباط بین خودرو-زیرساخت را فراهم می‌آورد. این فن‌آوری‌ها دارای سه دسته کلی کاربرد هستند که عبارتند از کاربردهای ایمنی، کارایی حرکت و کاربردهای تجاری. در مورد کاربردهای ایمنی، رعایت زمان‌بندی‌ و تاخیر از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین با گسترش حجم اطلاعات تولیدی توسط کاربران و نیاز روزمره افراد به دریافت و ارسال اطلاعات در هر مکان و زمان، اخیرا توجه محققان به استفاده از شبکه‎های اقتضایی بین خودرویی، به عنوان بستری برای تبادل داده‌های حجیم کاربران نظیر: فیلم، عکس، بازی‌های رایانه‌ای، استفاده از اینترنت و غیره جلب شده است. این کاربرد تجاری از سامانه‎های هوشمند حمل و نقل نیاز به نرخ پایین تاخیر دارد تا نهایتا منجر به گذردهی بیشتر و پهنای باند بالاتر و رضایت کاربران گردد. مهم‌ترین هدف در این پایان‌نامه مدلسازی تاخیر و دست یابی به گذردهی بالاتر در شبکه‌های موردی به کمک بهره‌مندی از فن‌آوری‌های مختلف دسترسی بی‌سیم می‌باشد. از بین انواع مختلف این شبکه‌ها بر روی شبکه‌های موردی بین خودرویی تمرکز شده است. در این راستا، ابتدا به معرفی فن‌آوری‌های قابل استفاده در شبکه‌ی VANETمی‌پردازیم و بر اساس ویژگی‌های آن‌ها و پارامترهایی که در این شبکه‌ برای ما اهمیت دارند، یک چارچوب برای بهره‌مندی از فن‎آوری‎های دسترسی رادیویی، که هر کدام بر اساس استاندارد متفاوتی عمل می‌کنند ارایه می‌گردد. سپس توسط یکی از مدل‌های نظریه صف به‎نام چابکی مسئله خود را مدل می‌کنیم و با درنظر گرفتن محدودیت‌هایی حل ریاضیاتی مدل ارایه می‌گردد. نتایج شبیه‌سازی انجام شده، کارایی مدل صف چابکی را تایید کرده است. کلمات کلیدی: VANET, ITS, DSRC, Ad Hoc ، مدل صف چابکی، گذردهی، تاخیر +
    Abstract
    Ad Hoc Networks has absorbed many researchers interest in recent years. A subset of Ad Hoc Networks is mobile ad hoc networks and Vehicular ad hoc networks (VANETs) are classified as an application of mobile ad hoc network (MANET) that has the potential in improving road safety and in providing travellers comfort. Recently VANETs have emerged to turn the attention of researchers in the field of wireless and mobile communications. The rapid evolution of wireless communication capabilities and vehicular technology would allow traffic data to be disseminated by traveling vehicles in the near future. Vehicular Ad hoc Networks (VANETs) are self-organizing networks that can significantly improve traffic safety and travel comfort, without requiring fixed infrastructure or centralized administration. Recent advancement in wireless communication technologies and automobiles have enabled the evolution of Intelligent Transport System (ITS) which addresses various vehicular traffic issues like traffic congestion, information dissemination, accident etc. Thus, widespread adoption of vehicular networks is fast becoming a reality, where additional functions will be provide by the car electronics and the passengers will be able to access the Internet and other core network resources. Whether for safety applications or non-safety application, reducing delay and gain more throughput are essential in VANETs. In this research we address these challenges by the aid of one of queue theory model named "Jockey". Also we propose a framework for in wich every car in network equipped with three radio access technology. Alongside with DSRC which is it's default interface we utilize WiMAX and DSRC to gain more throughput and overcome DSRC limitations. Through simulations, we confirm that the proposed method achieves a lower delay rate than other non-jockeying methods. Keywords: Ad Hoc, VANET, Delay, ITS, Jockey, Throughput, DSRC.