بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاه شهرک کرج
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1259ع
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۶
- دانشجو
- محسن افشاری
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین باورهای خودکار آمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنان در مقطع پیش دانشگاهی رشته تحصیلی ریاضی در شهر کرج است. برای این منظور تعداد 291 نفر شامل 146 پسر و145 دختر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه ای متشکل از خرده مقیاس های خود کار آمدی تحصیلی ، تلاش ، کمک طلبی ، راهبرد های شناختی و فراشناختی و ارزش تکلیف پاسخ دادند. عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز از طریق معدل کل آنان درپایان نیمسال اول سال تحصیلی 86-85 اندازه گیری شد. نتایج پژوهش به طور کلی نشان می دهد که خودکار آمدی تحصیلی ، میزان تلاش ، راهبرد های شناختی و فراشناختی و ارزش تکلیف از نظر دانش آموزان ، پیشرفت تحصیلی آنان را به شکل معناداری پیش بینی می کند. تنها بین کمک طلبی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنان رابطه ای مشاهده نگردید. همچنین نتایج نشان داد که به استثنای کمک طلبی ، بین خود کار آمدی تحصیلی با تمامی مؤلفه های درگیری تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.
- Abstract
- Abstract The purpose of the present study is to investigate the relationship between academic self-efficacy and academic engagement with academic achievement. A total of 291 preacademic students in mathematics discipline from karaj ( 146 male , 145 female ) were chosen with multistage cluster sampling. They answered to a questionnaire consist of these five subscales. Academic self-efficacy , effort, help-seeking, cognitive and metacognitive strategy use and task value. academic performance was also assessed thorough their total score average. The results indicated that academic self-efficacy , effort, cognitive and metacognitive strategy use and task value , significantly predict academic achievement. there was no significant relation between help-seeking and academic achievement. analysis also revealed that exeption of help-seeking there are positive significant correlations between academic self-efficacy with the other components of academic engagement