انتخاب مدل کسب و کارالکترونیکی مناسب برای شرکتهای صادر کننده خشکبار
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69746
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- مرضیه پوراسترآبادی
- استاد راهنما
- نسترن حاجی حیدری
- چکیده
- هدف این پژوهش تعیین مدل¬های مناسب کسب و کار الکترونیکی برای صادرکنندگان خشکبار می¬باشد. انتخاب مدل مناسب بر اساس سطح عوامل تأثیرگذار بر انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی- کنترل اقتصادی، یکپارچگی زنجیره تأمین، یکپارچگی عملیاتی، نوآوری، منبع¬یابی- پذیرفته است. به این منظور ابتدا مؤلفه¬های هریک از عوامل تأثیرگذار بر انتخاب مدل کسب و کار الکترونیک در این صنعت مشخص گردیده است، سپس با تعیین سطح عوامل مذکور نسبت به انتخاب مدل¬ مناسب اقدام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و درگروه پژوهش های توصیفی قرار می گیرد. در این تحقیق از روش پیمایشی و از آزمون آماری t برای تعیین عوامل تأثیرگذار در انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی برای شرکت¬های صادرکننده خشکبار استفاده شد. جامعه مورد مطالعه اعضای اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران می¬باشد. در عامل کنترل اقتصادی 27 مؤلفه، در عامل یکپارچگی عملیاتی 35 مؤلفه، در عامل یکپارچگی زنجیره تأمین 36 مؤلفه و در عامل نوآوری 27 مؤلفه شناسایی شد که بر انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی تأثیرگذارند. پس از تعیین مؤلفه¬های هر عامل، سطح هریک از عوامل (پایین، متوسط، بالا) در میان شرکت¬های صادرکننده خشکبار اندازه¬گیری شد. با توجه به سطح عوامل تأثیرگذار در انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی در میان این شرکت¬ها و تطبیق آنها با مدل مرجع، مدل تدارکات الکترونیکی برای شرکت¬های صادرکننده خشکبار مناسب تشخیص داده شد.
- Abstract
- This research aimes to select appropriate e-business models for dried frui exporters. This selection is based on the levels of the characteristics affecting the decision on the e-business models, including: economic control, supply chain integration, func-tional integration, innovation and input sourcing.To this aim we first identified the measures for each characteristic in the mentioned industry, and then chose the ap-propriate model according to the characteristics’ levels. This research is an applied and descriptive study. We used a survey and then the t-student statistical analysis to identify the measures for each characteristic in the industry. The survey data was ob-tained from Iranian Dried Fruit Exporters Community members. We identified 27 measures in economic control characteristic, 35 measures in functional integration, 36 measures in supply chain integration, and 27 measures in innovation characteris-tic influencing the selection of an appropriate e-business model in the mentioned in-dustry. Afterwards we evaluated the characteristics’ levels (high, medium, low) and chose the appropriate e-business mothels for dried fruit exporting firms according to the refrence model. Besed on the results of the survey and the refrence model data, e-procurement model was identified as the appropriate model for dired fruit exporting firms.