عنوان پایاننامه
مسیریابی بهینه هدایت خودروهای اورژانس شهری در سیستم ترافیک شهری با استفاده از استنتاج مکانی کیفی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69728;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2106
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- مصطفی خیراللهی کوهانستانی
- استاد راهنما
- نجمه نیسانی سامانی
- چکیده
- چکیده یافتن مسیر بهینه در حمل و نقل و ترافیک شهری همواره یکی از اهداف تمامی کاربران بوده¬است. در این میان رانندگان خودروهای امداد شهری اعم از اورژانس، پلیس و آتش نشانی نیز از جمله کاربرانی هستند که نیازی حیاتی به این مورد دارند. از نظر این کاربران بهترین مسیر سریع¬ترین مسیر ممکن است و زمان برای آن¬ها مهم¬ترین فاکتور به¬حساب می¬آید. در این ¬تحقیق هدف برطرف نمودن دو مسئله¬ی بسیار مهم در حوزه¬ی مسیریابی اورژانس است. ابتدا آنکه در محیط¬های شهری این مسئله اثبات شده¬است که همواره کوتاه¬ترین مسیر از نظر مسافت قطعا سریع¬ترین مسیر نیست. دلیل این امر می¬تواند اتخاذ مسیریابی تک معیاره باشد زیرا در این نوع مسیریابی تنها معیار مسافت لحاظ می¬شود. مسئله¬ی دوم آن است که حل مسئله با دیدگاهی کاملا کمی نمی¬تواند به طورکامل راهگشا باشد زیرا همواره عوارض و عوامل جاذب و دافع و اِلِمان¬های منحصربفردی در شهر وجود خواهند داشت که می¬توانند نیاز به اعمال روش¬های کیفی را پررنگ¬تر سازند. با در نظر گرفتن این دو مسئله در این پایان¬نامه ابتدا کلیه¬ی معیارهای تاثیرگذار در انتخاب مسیر بهینه انتخاب شدند. معیارهای کیفی به حالت کمی درآمدند و کلیه¬ی معیارها نرمال شدند. با تلفیق تمامی معیارهای دارای هم¬پوشانی و به¬دست آوردن پارامترها و زیرپارامترهای نهایی، بااستفاده از آزمون گاما ارجحیت و میزان تاثیرگذاری هر پارامتر تعیین شد. در نهایت از الگوریتم فراابتکاری ژنتیک برای انتخاب مسیر بهینه استفاده شد. پس از انتخاب مسیر بهینه از مبدا به مقصد لازم است که وضعیت خودروی متحرک نسبت به تمامی مراکز درمانی مورد نظر، به¬صورت کاملا کیفی، بدون استفاده از روابط متریک و کمی و به¬طور عامیانه به کاربر معرفی شود. ازین رو از رویکرد استنتاج مکانی کیفی و به¬طور خاص مدل سفارشی شده¬ی RCC5 برای استنتاج ارتباطات مکانی میان خودروی اورژانس و مراکز درمانی موجود در مسیر و به¬روز رسانی آن¬ها استفاده شد. درواقع روابط مکانی معرفی شده همان روابط موجود بین بازه¬های تعریف شده برای این دو می-باشند. بااین روش همواره کاربر می¬تواند رابطه¬ی خود را با بیمارستان¬های موجود در مسیر خود به¬صورت کیفی درک کند. روش¬های مورد نظر در این پایان¬نامه برای مناطق 3 و 6 شهر تهران به¬کارگرفته شد. مسیریابی مورد نظر در هر دو منطقه اعمال شد که در یک منطقه از
- Abstract
- Abstract One of the common goals of all users in urban traffic and transportation is finding the optimal route. At the same time, the urban rescue vehicles, including: emergency vehicle, police, fire-fighter etc. are those users who critically need these data. For these users, the best route is the fastest one, and the main criterion is time. In this research, on emergency routing area, we try to remove two most important issues. First we should consider, it has been proven, the fastest route in urban area, in terms of distance, is not the shortest one. The reason of this issue can be routing with single criteria, cause in this type of routing the only criterion is distance. Second problem is made by some effects of attraction and repulsive of factors and unique features of urban areas, since a completely quantitative approach could not be entirely be useful. So it highlights the need of applying a qualitative approach. In this thesis, considering these issues, first all influencing factors on the choice of the optimal route are selected. The preferences and influence of each parameter is determined by using gamma test, using a conflation of the overlap criteria and final calculated parameters and sub-parameters. Finally, genetic metaheuristic algorithm is used to select the optimal route. After selecting the optimal route from origin to destination, we should introduce the vehicle condition to all the desired health centers, in completely qualitative approach, without using metric and quantitative criterion and in commonly way to user. Hence we used Qualitative Spatial Reasoning, and specially the customized version of RCC5 for reasoning and updating of spatial relation between emergency vehicle and healthy center which are on its route. In fact, the presented spatial relations are the same relation between defined intervals for them. Using this approach the users can be percept qualitatively, the relation between themselves and healthy center which are on their rout. The desired methods in this thesis are applied for regions 3 and 6 in Tehran. Desired routing on both regions were applied; in one of them routing from emergency station to accident location, and the other from accident location to a healthy center. Then, the relation between emergency vehicle and healthy center on its route in both regions, were reasoned and online delivered to user. Keywords: Optimum Routing, Emergency Vehicles, Qualitative and Quantitative criterions, Genetic Algorithm, Qualitative Spatial Reasoning, RCC5 Model