عنوان پایاننامه
نقد مدرنیستی ده داستان کوتاه اثر سیمین دانشور
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4224;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70495
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- یارا مرهج
- استاد راهنما
- سیدمصطفی موسوی راد
- چکیده
- بین سالهای???? تا????م بخش اعظم ادبیات مدرنیستی ظهور کرد که برای بازنمایی واقعیت نامشهود به سوی ژرفنگری، پیچیدگی، خودنمایی فنی و بازنمایی شکایت شخصی رو کرد. هسته اصلی مدرنیسم تصویر واقعیت نامشهود است.متن مدرن غالبا مبهم است و نقش خواننده را در تفسیر روایت فعال می کند که معنای داستان بستگی به تعامل خواننده با متن دارد. ویژگیهای مهم و شاخص داستان مدرن عبارتند از: شخصیت منزوی و ضد قهرمان بودن، راوی غیر قابل اعتماد، عدم توالی خط زمانی، روایت کردن رویدادهای درونی ذهن، استفاده از تکنیک تکگویی درونی و سیلان ذهن، ابهام وضعیت شخصیت اصلی، فرجام باز و ... این رساله بر آن است تا واقعیت نامشهود جامعه را در آثار داستانی سیمین دانشور بررسی کندو برایآشنایی بیشتر خواننده با داستان کوتاه سیمین دانشور به نقد عملی ده داستان کوتاه از چهار مجموعه وی با روش توصیفی از منظر نظریه مدرنیسم بپردازد. تلاش شده است که در ده داستان، ویژگیها و نظریههای مدرنیسم و مقدار استفاده از آنها در داستاننویسی سیمین دانشور نشان داده شود. سیمین دانشور در این داستانها بر آگاهی فردی، روانشناسی و دروننگری تأکید می کند و ذهن شخصیتها را می کاود؛ ولی با نقد این داستانها معلوم می شود که مشخصات مدرن در اغلب داستانها قوی است، و سیمین دانشور به عنوان یک نویسنده مدرن توانسته است معضلات جامعه مدرن را به خوبی به نمایش بگذارد. واژههای کلیدی: مدرنیسم، واقعیت نامشهود، تکگویی، سیلان ذهن، داستان کوتاه، سیمین دانشور
- Abstract
- The great part of modernist literature emerged between the years 1890 and 1930. In order to represent the unobservable, the modernist literature turned to scrutiny, complexity, technical pretension, and representation of personal complaint. The main core of modernism is picturing the unobservable reality. The modern text is often ambiguous, and it activates the role of the reader in the interpretation of the narrative; since the meaning of the story is dependent upon the interaction of the reader and the text. The most conspicuous characteristics of the modern story are: solitary character and anti-hero, unreliable narrator, lack of temporal sequence, narrating subjective experiences, using internal monologue and stream of consciousness, ambiguity concerning the situation of the protagonist, open ending, etc. This thesis seeks to investigate the unobservable reality of the society in the stories of Simin Daneshvar; and to practice practical criticism on ten short stories from her four collections with a descriptive methodology from the modernist theory approach, in order to acquaint the reader with Simin Daneshvar’s stories. It has been attempted to show – in the ten stories - the characteristics and theories of modernism and their range of use in Simin Daneshvar’s story writing. In these stories, Simin Daneshvar emphasizes personal awareness, psychology and introspection and explores the minds of the characters. By the critique of these stories, it becomes evident that modern characteristics are strong in most of them, and Simin Daneshvar, as a modernist author, has managed to demonstrate the problems of the modern society. keywords: modernism, unobservable reality, monologue, stream of consciousness, short story, Simin Daneshvar