عنوان پایان‌نامه

تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر نابینای مقطع دبیرستان شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر نابینای مقطع دبیرستان شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70066;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2352
    تاریخ دفاع
    ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
    دانشجو
    زهرا رجب لو

    چکیده : پژوهش حاضراثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر نابینای دبیرستانی را مورد بررسی قرار داد. نمونه‌ی این پژوهش30 نفر دانش آموز دختر نابینای دبیرستانی بودند که بر اساس نمونه‌ی در دسترس می‌باشد. بدین صورت که 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه کنترل از منطقه 20 تهران انتخاب شدند که گروه آزمایش تحت آموزش قرار گرفت. روش تحقیق این پژوهش، آزمایشی و طرح آن از نوع شبه آزمایشی ، پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد. ابزارهای این پژوهش مقیاس خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان ( 1999) و مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر(????) می باشد. در سطح توصیفی گروه ها بر اساس شاخص های توصیفی شناسایی شده و در سطح استنباطی از تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد پس از اجرای عمل آزمایشی، نمره خودکارآمدی گروه آزمایش به میزان معناداری نسب به گروه کنترل افزایش داشته است. بنابر این منبع اثر گروه (عمل آزمایشی: آموزش راهبردهای خودتنظیمی) توانسته است بین دو گروه تفاوت ایجاد کند (01/0 P<). همچنین نتایج تحلیل نمرات انگیزش نشان می دهد،آموزش خودتنظیمی توانسته است در نمرات گروه آزمایش تفاوت ایجاد کند(01/0 P<) .ومیانگین نمره انگیزش درونی وانگیزش بیرونی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش داشته است. کلیدواژه ها : راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، خودکارآمدی تحصیلی ،انگیزش تحصیلی .
    Abstract
    Abstract The current study examines the effectiveness of learning the self-regulation strategies on self-efficacy and academic motivation in the blind girl students at high school level. The sample of the study was 30 people that were selected based on convenience sampling in this way that 15 people was selected for the experimental group and 15 people for control group from Region 20 in Tehran city which the experimental group was trained. The research method of this study was experimental method and design of it was quasi-experimental. The pre-test and post-test conducted by the control group. The tools of the study were the Morgan-Jinks Student Self Efficacy Scale (MJSES) and Harter's Classroom Affect and Motivational Scale. The groups were identified the basis on descriptive indicators at the descriptive level and also the multivariate analysis of covariance was used for the inferential level. The results of the study indicated that the self-efficacy score of the experimental group has significantly increased rather than the control group. So the source of this effect (experimental operation: learning the self-regulation strategies) led to the difference between two groups (P < 0.01). Also, analysis of the motivation score indicates self-regulation learning leads to difference between the score of two groups (P < 0.01) and the mean score of intrinsic motivation and extrinsic motivation of experimental group has increased rather than the control group. Keywords: Learning Self-Regulation Strategies, Academic self-efficacy, Academic Motivation