مطالعه تطبیقی بین نویسندگان مرد و زن در آثار گاتیک
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1270;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40237
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۸۷
- دانشجو
- مصطفی هدائی
- استاد راهنما
- مریم سلطان شهدتاج بیاد
- چکیده
- بنابر تاریخچه ادبیات انگلیسی، حدودا تا نیمه های قرن هجدهم میلادی مسئله نگارش زنان (خصوصا در حیطه ادبیات) غالبا صورت بارزی نداشته است. یکی از دلایل آن میتواند این مسئله باشد که غالب آنچه اکنون به عنوان تاریخچه ادبیات انگلیسی در اختیار ما قرار دارد توسط مردان نگاشته شده و نقش زنان آن گونه که باید و شاید جلوه نمیکند. با این حال، دلیل اصلی این مسئله به مشکلات و محدودیت های اجتماعی زنان در آن زمان باز میگردد. بطور خلاصه، ظهور ادبیات داستانی گوتیک را مینوان بگونه ای سرآغاز پرده برداری از استعدادهای زنان در نگارش ادبی دانست. ظهور نویسندگان قدرتمندی همچون آن رادکلیف و امیلی برونته تهدیدی را متوجه نویسندگان مرد آن زمان می ساخت. با این تفاسیر، میتوان این ژانر را زمینه ای برای خودنمایی و ظهور نویسندگان زن دانست. اینجاست که این سوال مطرح میگردد که جنسیت نویسنده چه تاثیری میتواند در آثار او داشته باشد؟ و ژانر ادبیات داستانی گوتیک زمینه مناسبی برای بررسی این سوال فراهم می نماید، چرا که این ژانر بگونه ای سرآغاز نمایان شدن استعدادهای نویسندگی زنان بوده است. بدین ترتیب، در رساله حاضر تلاش گردیده تا ویژگی های دو رمان گوتیک که توسط دو زن نوشته شده در مقایسه با دو رمان از نویسندگان مرد مورد بررسی قرار گیرد. در پی این هدف، و به منظور دقیق تر نمودن این بررسی، چهار نویسنده از نویسندگان برتر این سبک انتخاب شده و چهار اثر مشهور آنان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. امید است این رساله بتواند مقایسه قابل قبولی بین این نویسندگان مشهور ارائه نماید.
- Abstract
- The emergence of gothic fiction was one of the phenomena preparing the grounds for the appearance of women as professional writers. Thus it may also be regarded as a field where female talent in literary creation found its voice, providing women of letters with a challenge and an apt opportunity to enter into an artistic competition with male writers who had thus far dominated the world of literary authorship. Taking the above-mentioned facts into consideration, the present thesis attempts to undertake a comparative study of two male writers of gothic fiction with two female ones, aiming to shed light on the differences and similarities between male and female authorship in this particular genre. It shall begin by presenting an introductory overview of the Gothic tradition and the historical context that gave birth to gothic styles and to gothic fiction in particular. Subsequently, a comparative analytical study shall be presented between four significant Gothic novels: Horace Walpole’s The Castle of Otranto, Matthew Gregory Lewis’s The Monk, Ann Radcliffe’s The Mysteries of Udolpho, and Emily Brontë’s Wuthering Heights. The study includes an analysis of their stylistic features, characterization, language use, implementation of humor, creation of plot twists, usage of major Gothic elements, and thematic concerns. The discussions shall be divided into two chapters, forming the main part of the present thesis. Having presented the discussions and analyses, the final chapter shall provide a brief summary of the points discussed in the preceding chapters.