مسئولیت مدنی موسسات تبلیغاتی کالا و خدمات
- رشته تحصیلی
- حقوق خصوصی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69133;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001993
- تاریخ دفاع
- ۰۳ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی ناظریان
- استاد راهنما
- محمد ساردوئی نسب
- چکیده
- در جهان معاصر و زمانه¬ای که به عصر ارتباطات موسوم شده است، مؤسسات تبلیغاتی کالا و خدمات به عنوان سازندگان و تهیهکنندگان تبلیغات تجاری که با قدرت فنی و تخصصی خود و با استفاده از نمادها و نشانه¬های خاص، پیام صاحبان آگهی را به مخاطبان منتقل میکنند، پدیده¬ای نوین و فراگیر به شمار میآیند. در این راستا، تأکید قانونگذار و خواست جامعه بر این است که تبلیغات با هدف اطلاع رسانی دقیق و شفاف به مخاطبان و مطابق با قوانین و مقررات صورت بگیرد؛ زیرا به علت پیچیدگی فرمول ساخت بسیاری از کالاها، نمیتوان به سادگی از نحوه کارکرد و ویژگیهای آنها اطلاع یافت و ناگزیر باید به تبلیغاتی که توسط مؤسسات تبلیغاتی ساخته میشود، اعتماد کرد. متأسفانه، همین کارکرد مهم تبلیغات و نقش تأثیرگذار آن بر مخاطبان، باعث سوء استفاده مؤسسات تبلیغاتی و صاحبان آگهی از آن شده است. بدین ترتیب که این مؤسسات با ساخت آگهیهای گمراه کننده و غیرقانونی اسباب ورود خسارت به مخاطبان تبلیغات یا شرکت¬های رقیب را ایجاد میکنند. سؤالی که پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به آن است، تبیین حدود مسئولیت مدنی مؤسسات تبلیغاتی، در نتیجه ورود خسارت به اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد. در فقه امامیه با استناد به قاعده لاضرر، قاعده غرور و تدلیس ثالث، مسئولیت ناشی از تبلیغات فریبنده و نادرست، قابل توجیه است. در حقوق ایران نیز، نظریه تقصیر نوعی را میتوان به عنوان مبنای مسئولیت مدنی مؤسسات تبلیغاتی پذیرفت. در این نوشتار سعی بر آن شده است تا با بیان مهم¬ترین مصادیق فعل زیانبار در حوزه تبلیغات تجاری و شناسایی ضرر¬های ناشی از تبلیغات، حدود مسئولیت مدنی این مؤسسات در صورت ورود خسارت به اشخاص حقیقی و حقوقی تبیین گردد
- Abstract
- In the contemporary world as well as in the conventional age of communication, advertising institutions for goods and services that creates advertising campaign to convey the message of advertising owners to the consumers and trade with the technical strength and using symbols and specific signs, are relatively the current trend and pervasive phenomenon. In this way, emphasis of legislatures and the wish of society is that, advertising should be done with the aim of extending product awareness to consumers and trade based on accurate and clear information, and should be in compliance with laws and regulations as well. Since it is impossible to learn how the function and features of most goods because of the complexity of the formulas, therefore, the only way is to trust and rely to advertising. But, this important function of advertising has been exploited by advertising institutions. Resulting for the advertising institutions in creating misleading and unlawful representations of the product they promote which may eventually impair the consumers’ belief in a certain products and equally discredit some of the competitors in the market. In imamie figh According to the rules that in islam there is no injury of malicious damage, deceit and misrepresentation by third person, the responsible for misleading and false advertising Is justified. In Iran legal system, a fault theory can be accepted as the basis for civil liability of advertising institutions. In this study, the research effort is to express the most important examples of harmful actions in the field of advertising and identify losses from advertising about the responsibility of the institutions in the event of damage to natural and legal personsalities.