عنوان پایاننامه
بررسی و تحلیل مضامین مشترک معارف بهاء ولد و مثنوی مولانا
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77787;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4478،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77787;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4478،
- تاریخ دفاع
- ۲۷ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- منصور مام علیپور
- استاد راهنما
- حمیرا زمردی
- چکیده
- مثنوی بدون تردید، مهمترین و تکاندهندهترین تجربه عرفانی بشر است و معراجنامهی آغوش خدای همهی خوبیهاست، پس بررسی و تأمل بر آثاری که با مولوی و مکتب پرشور و شوق عرفانی مولانا سروکار دارد امری بایسته مینماید در این میان به دلیلِ دلبستگی جناب مولانا به کتاب معارفِ پدر بزرگوارشان بهاءولد، سبب شده است که هیچیک از آثار او از این تأثیر برکنار نباشد؛ اما چنانکه از شواهد برمیآید مثنوی بیش از سایر آثار تحت تأثیر ساختاری و محتوایی معارف قرارگرفته باشد بهگونهای که بین مثنوی و معارفِ بهاءولد مناسبت بینامتنی گستردهای یافت میشود و حل بسیاری از دشواریهای مثنوی به دلالت و اشارت این کتاب بازبسته است. ما در این پژوهش بر آنیم که با روش «بینامتنی» به بررسی و تحلیلِ مضامین مشترکِ مثنویِ مولانا و معارفِ بهاء ولد بپردازیم؛ که این امر جدای از ترسیم سیر اندیشه یا مضمون، میتواند ما را با چگونگی تفکر مولوی و نیز خوانش وی از متون آشنا سازد.
- Abstract
- Undoubtedly, Masnavi is the most important and impressive human’s spiritual experience, and the levitation of the all-wellness God’s embrace. Therefore, investigating and thinking on writings related to Molana and his passionate style seems worthy. Molana’s attachment to Ma’aref- his father’s book- is reflected in all his scripts; while, according to evidence, Masnavi is more influenced by this book content and structural features. In fact, there is a vast inter-textual relation between these two books such that solving many Manab?’s ambiguities is possible by unbracingMa’aref implications. This study aims to investigate and analyze common contents of Molana’s Masnavi and Baha al-Valad’sMa’aref via inter-textual method. This, besides drawing Molana’s thought trajectory, make us more familiar with his reflection and interpretation of texts. Keywords: Baha al-Valad, Jalal al-Din Mohammad Balkhi (Molana), Inter-textual, Masnavi, Ma’aref.