بررسی تاثیرانگیزه وهیجان لذت جویی وبرانگیختگی بررفتارگردشگری خریددرجزیره کیش
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74243;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74243
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- فائزه تازیکه
- استاد راهنما
- محمدرحیم اسفیدانی
- چکیده
- از جمله گونههای گردشگری مورد توجه در عصر حاضر گردشگری خرید میباشد. برای بسیاری از گردشگران سفر بدون گذراندن وقتی برای خرید کامل نخواهد شد و اغلب آنها احساس میکنند بدون خرید کردن در هنگام سفر قادر به بازگشت به خانههای خود نیستند. به دلیل اهمیت نقش انگیزه و هیجان در این نوع گردشگری مطالعه حاضر به بررسی تاثیر انگیزه و هیجان لذت جویی و برانگیختگی بر روی رفتار خرید گردشگران در جزیره کیش با توجه به داشتن قابلیتهایی برای توسعه این نوع گردشگری انجام گرفته است. دادههای این مطالعه با روش پرسشنامهای جمعآوری شده و پرسشنامهها توسط 346 نفر از گردشگران داخلی جزیره کیش تکمیل شدهاند. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و برای بررسی فروض تحقیق از روش تحقیق توصیفی- پیماشی استفاده شده است. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و lisrel استفاده شد. نتایج به دست آمده نشاندهنده این است که انگیزه های مورد بررسی در این تحقیق که شامل هدیه دادن، مطلوبیت، کمیابی، کنجکاوی، منحصربودن و علاقه به محصولات فرهنگی بوده و از سوی دیگر هیجان ، بر روی رفتار خرید گردشگران تاثیرگذار بوده است.
- Abstract
- Today, the shopping tourism is one of the most considerable kinds of tourism. The most of tourist travels would not be fulfilled without spending time for shopping and if so, they feel can’t go back home. The great importance of motivation and excitation in shopping tourism, persuade us to investigate the influence of motivation and excitement of stimulating and arousing on shopping behavior of tourists in Kish Island for developing the mentioned kind of tourism. The present investigation data gathered by questionnaire method using 346 forms which answered by interior tourists of Kish Island. The type of present study is applicable and to probe the suppositions, the descriptive-surveying method was adopted. Softwares like SPSS and Lisrel were used for data analysis and interpretation. Results showed the current motivations of interest consist of: gifting, favorableness, scarcity, curiosity, uniqueness and interests for cultural production, on one hand, and on the other hand, excitation was more influential matter on shopping behavior of tourists.